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서울특별시 브랜드 상징물에 대한 부정적 미디어평가가 수용자 인식태도에 미치는 영향

Title
서울특별시 브랜드 상징물에 대한 부정적 미디어평가가 수용자 인식태도에 미치는 영향
Other Titles
The Influence in Negative Media Evaluation of Seoul Metropolis Brand Symbol upon Consumers' Perception and Attitude
Author
현은령
Keywords
서울특별시 브랜드 상징물; 수용자 인식태도; 부정적 미디어평가; Seoul Metropolis Brand Symbol; Consumers' Perception and Attitude; Negative Media Evaluation
Issue Date
2018-05
Publisher
한국디자인트렌드학회
Citation
한국디자인포럼, v. 23, no. 2, page. 129-140
Abstract
연구배경 본 연구는 서울특별시 브랜드상징물에 대한 부정적 미디어평가가 수용자의 도시브랜드에 대한 인식태도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 그 목적이 있다.연구방법 이를 위해 서울특별시의‘심벌마크(휘장), 브랜드, 상징, 캐릭터, 슬로건’과 그에 대한 부정적 미디어기사와 댓글을 본 연구의 분석 자료로 활용하였다. 수용자인식태도 조사대상은 서울 및 수도권에 거주하는 남녀 총 200명으로서 연령대는 10대부터 50대까지이다. 2017년 11월 3일부터 14일까지‘서울특별시 브랜드상징물에 대한 인식 조사’분석도구에 의해 설문을 실시하였다. 사전 설문지는 도시브랜드 이미지만 노출 한 후 문항에 답변하는 방식으로 설계되었고, 사후 설문지는 도시브랜드 이미지와 그에 관련된 부정적 미디어평가 를 함께 노출한 후 문항에 답변하도록 구성되었다. 설문지는 선행연구의 캐릭터 인식태도 영역을 기반으로 구성된 서울특별시 브랜드 상징물의‘가치, 인식, 평가’영역(총 18개 문항, 5점 리커드 척도)과 오픈 4문항으로 구성되었다.연구결과 서울특별시 브랜드상징물은 가치측면에서 부정적 미디어평가에 가장 많은 영향을 받았다. 특히 이러한 경향은 10대의 수용자가 다른 연령대에 비해 민감하게 반응하는 것으로 나타났다. 이는 10대의 수용자가 대중들의 부정적 미디어평가의 영향으로 인해 기존의 도시브랜드 이미지에 대한 긍정적 가치태도가 부정적으로 변화할 가능성이 크다는 것을 의미한다. 또한 도시브랜드 상징물에 대한 상품구매경험은 도시브랜드에 대한 개인적인 의미와 가치를 부여해주는 역할을 하여 도시브랜드에 대한 ‘가치, 인식, 평가’등 모든 영역에서 긍정적 인식태도 형성에 영향을 주었다.결론 이와 같은 결과는 도시 브랜드디자인에서 형태, 색상 등의 시각적 요소보다는 대중성, 의미성, 내면성과 같은 감성적 측면의 요소가 더 중요하게 작용된다는 선행이론들과 그 맥을 같이 한다. 따라서 도시브랜드디자인 수행 시, 산출된 결과에 대한 시각적 측면과 함께 도시브랜드 상품 홍보전략 및 미디어평가 모니터링을 중요하게 다루어야 할 것이다. Background The purpose of this study is to examine which influence the negative media evaluation such as internet media reports on the Seoul Metropolis brand symbol and as internet users' comments on this has upon consumers' perception.Methods For this, the analytical materials in this study were utilized Seoul Metropolis symbolic mark, brand, symbol, character, slogan, brand and negative media Evaluation of Seoul Metropolis Brand Symbol. As for a survey on consumers' perception, there are totally 200 men and women who dwell in Seoul and capital area. The age group ranges from their 10s to their 50s. The questionnaire was conducted by an analytical tool for‘a perceptional survey on the Seoul Metropolis brand symbol' from the 3rd to the 14th of November in 2017. The pre-questionnaire was designed with a method of answering an item after only the city brand image is exposed. The post questionnaire was formed in order to answer an item after being disclosed the city brand image and the negative media evaluation relevant to it together. The questionnaire was composed of 4 open items along with the spheres of 'value, awareness and evaluation(totally 18 questions, Likert 5-point scale) for the Seoul Metropolis brand symbols, which were formed on the basis of the character recognition attitude realm in a previous research.Result The Seoul Metropolis brand symbol was most greatly influenced by the negative media evaluation in the aspect of value. Especially, this tendency was indicated that teenage consumers respond sensitively compared to other age groups. This implies that the teenage users have big possibility in which the positive value attitude toward the existing city brand image will be changed negatively due to the impact of people's negative media evaluation. Also, the experience of purchasing a product on the city brand symbol played a role of giving a personal meaning and value to city brand, thereby having influenced the formation of positive recognition attitude in all the spheres such as 'value, awareness and evaluation' on city brand.Conclusion This outcome is in line with previous theories as saying that the elements in emotional aspects like popularity, meaningfulness and internality are functioned more importantly than the visual factors such as form and color in the city brand design. Accordingly, the performance of city brand design will need to be significantly addressed the publicity strategy and the mediation evaluation monitoring concerning city brand products along with the visual aspects on the calculated results.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/landing/article.kci?arti_id=ART002347675https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/118574
ISSN
2233-9205; 2586-4777
DOI
10.21326/ksdt.2018.23.2.012
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > APPLIED ART EDUCATION(응용미술교육과) > Articles
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