337 0

여성 게이머를 위한 가상현실 복합사용성 연구 - HMD 착용감 개선을 중심으로 -

Title
여성 게이머를 위한 가상현실 복합사용성 연구 - HMD 착용감 개선을 중심으로 -
Other Titles
Virtual Reality (VR) HMD Design Study for Female Gamers - Focused on improving fit -
Author
박경진
Keywords
HMD (Head-mounted isplay); VR(가상현실); Compositeness(복합); Multidisciplinary(다학제적)
Issue Date
2019-06
Publisher
한국전시산업융합연구원
Citation
한국과학예술융합학회, v. 37, No. 3, Page. 147-158
Abstract
VR-게임 콘텐츠 공급과 VR-게임 콘텐츠를 요구하는 사용자의 급증으로 초기 가상현실 생태계는 빠르게 구축되어졌으며 가상현실(VR)을 이용하는 사용자들이 증가하고 있다. 본 연구는 그 중 여성 이용자가 증가하고 있으나 이에반해 VR게임을 할 때 사용하는 HMD기기가 여성들에게 불편한 요소들이 있음이 발견된 것으로 시작되었다. 이에 본 연구의 목적은 HMD기기를 사용하는 게이머들 중 여성게이머들에게 어떠한 문제점들이 착용감에 영향을 주는지를 찾고 방향을 제시하는 것이다. 따라서 본 논문은 설문조사를 통해 결과 값을 실증적으로 검증하고, 분석하여 결과를 도출하였다. 연구결과 및 내용은 다음과 같다. 첫째 HMD기기 이용 시 여성게이머들이 제기한 착용감에 관련한 문제점들은 기기의 무게중심에 관련한 문제요인이 가장 주요하게 작용했으며, 둘째 이러한 무게중심을 구성하는 요인들에서는 무게감과 포인트 방식이 가장 많은 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 이러한 연구결과를 바탕으로 향후 HMD기기 개발 시 여성게이머들의 착용성 및 만족도를 높일 수 있는 디자인 방향을 제시해 보고자 한다. VR-Gaming Content Supply and VR-Gaming With the rapid increase of users demanding contents, the initial virtual reality ecosystem has been rapidly established and the number of users using virtual reality (VR) is increasing. In this study, it was found that the number of female users is increasing, but the HMD devices used for VR games are found to be uncomfortable for women. The purpose of this study is to find out what kind of problems affect the comfort of female gamers among the gamers using HMD devices and to suggest directions. Therefore, this paper empirically verified and analyzed the results through questionnaires and obtained the results. The results and contents of the study are as follows. First, the problems related to wearing comfort of female gamers when using HMD devices were mainly related to the center of gravity of the device. Second, the weight and the point method had the greatest influence on the factors constituting the center of gravity Respectively. Based on the results of this research, we will present the direction of usability that can enhance the wearability and satisfaction of female gamers in the future development of HMD devices.
URI
http://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE08752553&language=ko_KRhttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/116173
ISSN
2005-1409
DOI
10.17548/ksaf.2019.06.30.147
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE