583 612

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author류수열-
dc.date.accessioned2019-11-30T19:49:08Z-
dc.date.available2019-11-30T19:49:08Z-
dc.date.issued2017-10-
dc.identifier.citation고전문학과 교육, v. , no. 36, page. 5-31en_US
dc.identifier.issn1598-7108-
dc.identifier.urihttp://www.kci.go.kr/kciportal/landing/article.kci?arti_id=ART002280620-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/115756-
dc.description.abstract이 연구는 고전문학 향유의 몇 가지 국면을 설정하여 각각의 국면에서 어떠한 종류의 리터러시가 요구되는가를 살피면서, 그 리터러시들이 어떠한 위계적 질서를 지니는지를 탐색하는 데 목적을 둔다. 이를 위해 먼저 고등학생 수준의 학습독자로서 수행할 수 있는 여러 층위의 학습 과제와 그 결과물을 연구자 스스로 구성하여 여기에 어떤 종류의 고전문학 리터러시가 소용되는지를 분석하였다. 나아가 과제를 수행하는 데 작용하는 사고의 성격, 과제 수행 결과물의 내용이 지닌 성격에 따라 위계를 설정해 보았다. 그리고 연구자 개인의 주관적, 자의적 판단을 보완하기 위해 고전문학 교육의 현장에서 관록을 쌓은 교사들의 직관적 혹은 분석적 판단을 참조하여 그 위계를 점검하였다.이 연구에서는 고전문학 리터러시의 위계를 전고, 스토리, 해석, 주제, 평가, 성찰 리터러시 순으로 설정하였다. 이러한 위계는 각각의 과제를 수행하는 데 필요한 사고의 성격에 따라 수렴적 사고에서 발산적 사고를 향해 가는 것으로 상정되었다. 그리고 이 위계는 결과물의 내용이 지니는 성격에 따라 정보, 지식, 지혜의 위계를 형성하기도 한다. 다만 교사들은 이와 달라 스토리, 전고, 평가 혹은 주제, 해석, 성찰의 순서로 리터러시의 수준을 판단하였다. 흥미롭게도 각각의 과제가 지닌 교육적 가치에 대한 교사들의 판단은 연구자가 상정한 리터러시의 위계와 완전히 일치하였다. In this research, I set several aspects of enjoying classical literature, aimed to explore the hierarchial order of literacy by inquiring what kinds of literacy is required in each aspect. For this reason, first of all, as researcher I composed learning tasks some layers that can be executed as a high school student-level learner, and analyzed whether several kinds of classical literary literacy are useful. Furthermore, the level was set according to the nature of the thinking ability to carry out the task and the nature of the contents of the task execution result. Then, to complement the subjective and arbitrary judgment of individual researcher, I checked the rank by referring to the intuitional or analytical judgment of the a few teachers.In this research, the rank of classical literary literacy was set in order of authentic precedent, story, interpretation, theme, evaluation, and self-examination literacy. These hierarchial order was assumed to go from convergent thinking to divergent thinking according to the nature of thinking necessary to execute each task. And this rank may form the rank of information, knowledge, wisdom depending on the nature of the content of the result. However, the teacher judged the level of literacy differently. They constructed the order of story, authentic precedent, evaluation or theme, interpretation, self-examination literacy. Interestingly, the teacher's judgment of the educational value of each task was completely consistent with the rank of literacy assumed by the researcher.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국고전문학교육학회en_US
dc.subject<토끼전>en_US
dc.subject고전문학 리터러시en_US
dc.subject전고 리터러시en_US
dc.subject스토리 리터러시en_US
dc.subject해석 리터러시en_US
dc.subject주제 리터러시en_US
dc.subject평가 리터러시en_US
dc.subject성찰 리터러시en_US
dc.subjectTokki-jeon(A story of rabbit)en_US
dc.subjectclassical literature literacyen_US
dc.subjectauthentic precedent literacyen_US
dc.subjectstory literacyen_US
dc.subjectinterpretation literacyen_US
dc.subjecttheme literacyen_US
dc.subjectevaluation literacyen_US
dc.subjectself-examination literacyen_US
dc.title고전문학 향유 리터러시의 위계화 시론-˂토끼전˃을 중심으로-en_US
dc.title.alternativeA Essay on Hierarchy of Classical Literature Enjoyment Literacy -Concentrating on 'Tokki-jeon'en_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no36-
dc.identifier.doi10.17319/cle.2017..36.5-
dc.relation.page5-31-
dc.relation.journal고전문학과 교육-
dc.contributor.googleauthor류수열-
dc.contributor.googleauthorRyu, Su-yeol-
dc.relation.code2017018105-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF EDUCATION[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF KOREAN LANGUAGE EDUCATION-
dc.identifier.pidrusual-


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE