548 0

융합형 인재, 브리꼴레르(Bricoleur)의 전문성 육성을 위한 개념적 모델 개발 연구

Title
융합형 인재, 브리꼴레르(Bricoleur)의 전문성 육성을 위한 개념적 모델 개발 연구
Other Titles
Development of conceptual model for the fostering of Convergent Talent, Bricoleur's Expertise
Author
유영만
Keywords
브리꼴레르; 아레테; 융합형 인재; 실천적 지혜; 지식의 연금술사; 문제해결의 고수; 이타적 지식인; bricoleur; arete; convergent talent; master troubleshooting; alchemist of knowledge; practical wisdom; altruistic people
Issue Date
2017-08
Publisher
한국성인교육학회
Citation
Andragogy Today: Interdisciplinary Journal of Adult & Continuing Education (IJACE), v. 20, no. 3, page. 125-156
Abstract
본 연구는 융합형 인재로서 브리꼴레르가 갖추어야 될 전문성의 실체와 본질을 아리스토텔레스의 아레테(arête) 개념에 비추어 분석해보고, 아레테를 구성하는 하위 범주별 필요한 전문가상과 핵심역량간의 관계를 제시하는 개념적 모델(conceptual model)을 개발하는데 목적을 두고 있다. 아레테는 풍부한 이론적 지식(sophia)과 테크네(techne)는 물론 사회적 이타성을 몸소 실천하는 실천적 지혜(phronesis)를 포함하고 있다는 점에서 융합형 인재, 브리꼴레르가 지향하는 전문가적 미덕과 일맥상통하고 있다. 이를 위해 아레테의 구성요소별 정의, 전문성의 수준, 전문성의 원천을 본질적 의미와 오해된 의미로 대별하여 논의하였다. 이어서 아레테의 세 가지 하위 구성요소인 이론적 안목, 실천적 기예, 사회적 습관에 각각 상응하는 세 가지 하위 인재상, 즉 경계를 넘나들면서 지식을 융합하는 ‘지식의 연금술사’, 역발상과 도전정신으로 무장한 ‘문제해결의 고수’, 주어진 상황에서 최적의 현답을 찾는 ‘이타적 지식인’을 포함시켜 융합형 인재로서의 브리꼴레르의 이상적인 모습을 통합적 개념도로 제시하였다. 마지막으로 융합형 인재, 브리꼴레르가 3대 인재상별로 어떤 전문성을 지니고 있어야 되는지를 문헌연구를 통해 밝혀보고, 이를 통합해서 브리꼴레르의 전문성에 대한 개념적 모델을 제시하였다. 본 연구의 의의는 융합형 인재가 궁극적으로 지행해야 될 이상적인 전문성의 모습도 더불어 융합형 인재가 구체적으로 어떤 전문성을 갖추어야 되는지를 통합적으로 제시한 점, 그리고 모든 전문성은 사회적 관계의 역사적 합작품이라는 사실을 제시하였다는 점에서 찾을 수 있다. The purpose of this paper is to develop a conceptual model that presents the relationship between necessary virtual imagery and core competence of arête by examining the reality and essence of professionalism that bricoleur should have as a fusion talent in the light of Aristotle's concept of arête. As Arete includes a rich theoretical knowledge(sophia) and techne as well as practical wisdom(phronesis) that personally implements social altruism, it is in a manner consistent with the professional virtues of the convergent talent. To this end, the definition of arête, the level of expertise, and the source of expertise were discussed in terms of essential and misunderstood meaning. The three sub-talents, alchemist of knowledge, master troubleshooting, altruistic people correspond to the three sub-components of arête, episteme, techne, and rituals. The concept of the ideal of bricoleur as a convergent talent is presented as an integrated conceptual diagram by including the 'problem solving' and 'altruistic intellectuals' seeking the best answers in a given situation. Lastly, we have found through literature research what kind of expertise each of the three major talents should have in the convergent talent, bricoleur, and integrate them to present a conceptual model of bricoleur's expertise. The significance of this study is that the convergent talents ultimately exhibit the ideal expertise to be accompanied and that the convergent talent has a specific expertise and that all expertise is a historical collaboration of social relations.
URI
http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4050026013317https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/115136
ISSN
1229-3075
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATIONAL TECHNOLOGY(교육공학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE