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한국의 국가 이미지와 광고에 대한 일반적 평가가 상품 및 기업이미지에 미치는 영향 - 중국의 대학생들을 대상으로

Title
한국의 국가 이미지와 광고에 대한 일반적 평가가 상품 및 기업이미지에 미치는 영향 - 중국의 대학생들을 대상으로
Other Titles
A Study of the Influences of Korean Image and International Advertising on Its Product Attitudes and Corporate Images
Author
이병관
Keywords
국제광고; 기업 이미지; 국가 이미지; 중국 시장; 구조방정식 모형; International Advertising; Corporate Image; National Image; Chinese Market; Linear Structural Equation Modeling
Issue Date
2005-09
Publisher
한국방송학회
Citation
한국방송학보, No. 19-3, Page. 104 - 134
Abstract
본 연구는 최근 중국 내에서 중요한 소비 계층으로 급성장하고 있는 중국의 대학생들을 대상으로 그들이 한국에 대한 국가 이미지 및 한국 기업의 광고에 대해 어떠한 태도를 갖고 있으며, 또한 그것들이 한국 기업이 생산한 상품과 그 상품을 생산한 기업 이미지에 대해 어떠한 영향을 미치고 있는가를 살펴보는 데 주안점을 두고 있다. 본 연구에서는 이론적 논의 및 선행 연구를 바탕으로 6개의 가설을 설정하고 이 가설들을 종합하여 이론적인 연구 모형을 구축했다. 그리고 이 연구 모형을 검증하기 위해 중국 5개 도시(북경, 청도, 연변, 연태, 심천) 대학에 재학 중인 대학생 647명을 대상으로 설문조사를 실시했다. 설문조사는 크게 ① 한국의 기업 광고에 대한 태도를 묻는 항목, ② 한국 기업들의 제품에 대한 태도를 묻는 항목, ③ 한국 기업들의 이미지를 묻는 항목, ④ 한국의 국가 이미지를 묻는 항목 등 네가지 주제로 구성되었다. 이밖에 한국 기업 광고의 접촉 여부, 출생년도, 성별, 학년, 소속 민족 등을 묻는 인구통계학적 변인들이 측정되었다. 구조방정식기법을 이용해 분석한 결과, 한국 국가 이미지는 기업 광고에 대한 태도의 정적인 예측 변인인 것으로 나타났다. 또한 한국 국가에 대한 이미지가 한국 제품에 대한 태도에도 직접적인 영향을 미치는 것으로 분석되었으며, 한국 기업에 대한 이미지에도 직접적인 영향이 있는 것으로 나타났다. 한편, 한국의 기업 광고에 대한 태도는 한국 제품에 대한 태도의 매우 강한 정적 예측 변인인 것으로 나타났으며, 한국 기업 광고에 대한 태도는 한국기업에 대한 유의미한 정적 예측 변인이라는 것을 보여주었다. 그러나 한국 제품에 대한 태도는 한국 기업에 대한 이미지에 정적으로 영향을 미칠 것으로 예측되었지만, 분석 결과는 이러한 관계가 유의미하지 않은 것으로 나타났다. This study attempted to find out not only Chinese college students' perceptions on Korean national image and Korean corporate advertising, but also their influences on Korean company products and its corporate image. Based on the previous studies and theoretical discussions, the study tested six research hypotheses for development of theoretical research model. In order to empirically test the research model, data were collected by administering 647 Chinese students from 5 regional universities in China - Peking, Chungdo, Yunbyun, Yuntae, and Simchun. The survey included items such as : Chinese college students' perceptual attitudes toward Korean corporate advertising ; their perceptual attitudes toward Korean company products ; their perceptions of Korean corporate image ; and their perceptions of Korean national image. In addition, demographic variables were gathered for the study. Linear Structural Equation Modeling (LISREL) showed that Korean national image has been positive predictor variable of corporate advertising attitudes. Korean national image had significant impacts on Korean product attitude as well as Korean corporate image. Korean corporate advertising attitude also has been a significant predictor of Korean product attitudes as well as of Korean corporate image. However, Korean product attitude has not been found to be significantly related to Korean corporate image.
URI
http://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE01112185&language=ko_KRhttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/111727
ISSN
1229-0254
Appears in Collections:
COLLEGE OF COMMUNICATION[E](언론정보대학) > ADVERTISING & PUBLIC RELATIONS(광고홍보학부) > Articles
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