457 0

기업 근로자의 경력성공에 관한 메타 연구

Title
기업 근로자의 경력성공에 관한 메타 연구
Other Titles
A Meta-Analysis on Career Success of Corporate Employees
Author
이윤수
Keywords
경력성공; 객관적 경력성공; 주관적 경력성공; 메타 분석; Career success; Objective career success; Subjective career success; Meta analysis
Issue Date
2019-03
Publisher
한국기업교육학회
Citation
기업교육과인재연구, v. 21 , NO. 1 , Page. 1-22
Abstract
본 연구는 메타분석을 통해 기업 근로자의 경력성공과 관련된 국내 연구 성과들을 종합적으로 분석하는 것을 목적으로 한다. 본 연구는 경력성공과 관련한 총 150편의 국내 연구물을 선정 및 분석하였고, 연구의 주요 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 긍정심리자본과 주관적 경력성공의 효과 크기가 가장 높은 것으로 분석되었다. 둘째, 경력학습, 자기주도학습, 무형식학습과 주관적 경력성공 간의 효과 크기가 높게 나타났다. 셋째, 무경계 경력태도 보다 프로티언 경력태도가 주관적 경력성공과 더 관련이 있었다. 넷째, 객관적 경력성공과 주관적 경력성공은 정(+)적으로 유의한 관련이 있었다. 연구결과를 바탕으로 기업 근로자의 경력성공에 대한 학문적․실천적 함의 및 후속 연구를 위한 제언을 논의하였다. The purpose of this study is to conduct a meta-analysis to comprehensively analyze research related to the career success of corporate workers. This study analyzed 150 papers, and the main results of the study are as follows. First, the effect size of positive psychological capital and subjective career success was the highest. Second, the effect size between career learning, self-directed learning, and informal learning and subjective career success was high. Third, protean career attitude was more positively related to the subjective career success than the boundaryless career attitude. Fourth, objective career success and subjective career success was positively related. Based on the results of the study, implications for the academic and practical of the career success of corporate employees and recommendations for future study were discussed.
URI
http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4050027142270https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/109960
ISSN
1598-396X
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATIONAL TECHNOLOGY(교육공학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE