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dc.contributor.author김용규-
dc.date.accessioned2019-06-05T08:00:18Z-
dc.date.available2019-06-05T08:00:18Z-
dc.date.issued2007-03-
dc.identifier.citation기술혁신학회지, v. 10, No. 1, Page. 164 - 181en_US
dc.identifier.issn1598-2912-
dc.identifier.urihttps://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE01215239-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/106301-
dc.description.abstract본 연구는 국가 경제적으로 매우 중요한 의미를 지니는 기술혁신적인 제품인 디지털의 보급에 영향을 미치는 요인들에 대해 정보통신수용도를 중심으로 실증적으로 분석하였다. 이를 위해 1,000개의 가구 설문조사를 토대로 구축된 미시 데이터(micro data)를 이용하여 가구의 DTV 구매선택에 어떤 요인들이 영향을 마쳤는지를 실증적으로 분석하였으며, 이로부터 디지털 TV보급관련 정책에 함의를 찾고자 하였다. 분석 결과, 다른 설명변수의 조건이 일정할 때 가구 세대주의 학력이 높은 가구가, 소득이 높은 가구가, 통신 및 방송, 인터넷 등 정보통신 여러 부문에 대한 수용도가 높은 가구가 각각 DTV의 구매의향이 높은 것으로 나타났다. 아울러 2010년에 아날로그 방송이 중단되며 디지털방송으로 전환이 이루어진다는 정책방향을 아는 가구가 이를 알지 못하는 가구에 비해 훨씬 구매의 향이 높은 것으로 나타나, 정부의 디지털전환 정책 홍보가 디지털 TV의 보급에 매우 큰 영향을 미친다는 점을 시사하고 있다. 또한 TV를 구입한지 오래될수록 디지털 TV를 구매할 확률이 높은 것으로 나타나 TV의 대체수요에 대한 인센티브를 줄 경우 더 많은 가구들이 구매할 것임을 보여주었다. 끝으로, 디지털위성방송 시청가구가 그렇지 않은 가구에 비해 디지털 TV구매 확률이 월등히 높은 것으로 나타나 DTV 확산을 위하여는 위성방송에 대한 정책과의 연계가 효과적이라는 점을 시사하고 있다. This paper empirically analyzes determinants of DTV (Digital Television) adoption in household survey data with IT-related household demand characteristics. To this purpose, we conducted a survey for the adoption of DTV to 1,000 households nationwide. In the questionnaire, various questions asking socio-economics characteristics such as age, education, income were included. Also, status of adoption and usage of IT services such as paid broadcasting, internet, and DVD were asked. To analyze the determinants of intention of purchasing, decision of purchasing, and the timing of purchasing DTV, we adopted the ordered logit, binary logit and multinomial logit models. When there is an order among groups, ordered logit was employed and when there is no orders among groups, multinomial logit was emplyed for the estimation. It is found that when conditions of other explanatory variable are constant, the more educated household heads are, the more probable they become early adopters of DTV. It is also found that other conditions being constant, the income level of households and IT-related household demand characteristics are very important factors affecting DTV adoption. Since the likelihood of purchasing DTV is much higher for those who know the government policy of analog broadcasting termination schedule than others who do not know, dissemination of the Korean government's digital broadcasting policy will affect significantly the adoption of DTV. And policy with various incentives ought to be employed to accelerate DTV adoption, because households with the older TV sets are more likely to purchase DTV. It is suggested that the Korean government should develop policy to connect both DBS(Direct Broadcast Satellite) and DTV since DBS subscribers are more likely to be an early adopter than non-subscribers.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국기술혁신학회en_US
dc.subject디지털 TVen_US
dc.subject가구설문조사en_US
dc.subjectordered logiten_US
dc.subjectmultinomial logiten_US
dc.subjectDigital TVen_US
dc.subjectHousehold surveyen_US
dc.title가구의 정보통신수용도가 DTV 구매에 미치는 영향: Micro data를 이용한 실증연구en_US
dc.title.alternativeEffects of IT-related Household Demand Characteristics on DTV Adoption: An Empirical Analysis Using Micro Dataen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.journal기술혁신학회지-
dc.contributor.googleauthor윤충한-
dc.contributor.googleauthor김용규-
dc.contributor.googleauthor김형준-
dc.relation.code2012211439-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF BUSINESS AND ECONOMICS[E]-
dc.sector.departmentDIVISION OF ECONOMICS-
dc.identifier.pidykkim-
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COLLEGE OF BUSINESS AND ECONOMICS[E](경상대학) > ECONOMICS(경제학부) > Articles
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