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행위단서로서의 미디어 캠페인이 인플루엔자 예방행동에 미치는 영향: 건강신념모델의 확장을 중심으로

Title
행위단서로서의 미디어 캠페인이 인플루엔자 예방행동에 미치는 영향: 건강신념모델의 확장을 중심으로
Other Titles
The Effect of Media Campaign as a Cue to Action on Influenza Prevention Behavior: Extending Health Belief Model
Author
이병관
Keywords
건강신념모델; 미디어 캠페인; 행위단서; 인플루엔자 예방; Health Belief Model; Media Campaign; Cues to Action; Influenza Prevention
Issue Date
2008-10
Publisher
한국광고홍보학회
Citation
한국광고홍보학보, v. 10, No. 4, Page. 108-138
Abstract
본 연구는 겨울철 인플루엔자 예방을 위한 미디어 캠페인의 효과를 건강신념모델(HBM)의 적용을 통하여 행위단서로서의 미디어 캠페인이 개인의 인플루엔자 예방행동 과정에서 어떠한 역할을 수행하는지를 HBM의 이론적 적용을 통해 살펴보고자 하였다. 본 연구에서는 실시된 미디어 캠페인의 성과평과를 위해 수집된 자료 중 사후분석 자료가 사용되었다. 전화조사를 통해 수집된 서울시 거주 15세 이상 59세 이하의 남녀 총 700명의 응답자가 분석에 사용되었다. 연구결과, 인플루엔자에 대한 지각된 심각성과 개연성, 그리고 예방수칙 준수에 대한 이득의 지각과 자기-효능감은 예방수칙 준수의향을 증가시키는 반면, 예방행동이 가져올 부정적인 결과나 준수의 어려움에 대한 인식은 행동의도를 변화시키지 못하는 것으로 나타났다. 행위단서로서의 미디어 캠페인이 예방수칙 준수의향에 미치는 직/간접적 영향력을 검증한 결과, 미디어캠페인은 예방행동에 직접적인 영향력을 갖는 데에는 한계가 있었으나, 캠페인 노출에 따른 인플루엔자 관련 신념의 변화를 통해 예방행동 채택여부에 영향을 미치는 간접적인 영향력이 발견되었다. 본 연구는 행위단서로서 미디어 캠페인이 수용자의 행동변화에 미치는 영향력을 분석하였다는 점에서 HBM의 이론적 확장과 함께, 효과적인 미디어 캠페인의 실행 및 행동변화를 유도하기 위한 실무적 함의를 가진다. Within a theoretical framework of Health Belief Model, especially centering on the role of media campaign as a communication cue to action on prevention behavior, this study examined the effect of media campaign for preventing influenza on behavioral intention to influenza prevention. This study analyzed post-intervention data collected for conducting a outcome evaluation on influenza prevention media campaign. A survey data collected through a telephone interview with representative sample of 700 adults 18 or older in Seoul city was used in this study. The results showed that perceived severity, susceptibility, benefit, and self-efficacy increased individuals` behavioral intention to influenza prevention. However, it was found that perceived barrier of the prevention behavior did not affect behavioral intention. Although the direct effect of media campaign on individuals` behavioral intention to influenza prevention was not found, the media campaign indirectly affected individuals` behavioral intention through the individuals` health beliefs. Given that the present study explored both direct and indirect effect of media campaign as a cue to action on audiences` behavioral change, this study would contribute on theoretical expansion of HBM and also provide practical implications for effective media campaign to promote behavioral change.
URI
http://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE02499627https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/104989
ISSN
1738-2475
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COLLEGE OF COMMUNICATION[E](언론정보대학) > ADVERTISING & PUBLIC RELATIONS(광고홍보학부) > Articles
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