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디지털 플랫폼 광고의 현황과 이에 대한 전문가의 인식 연구

Title
디지털 플랫폼 광고의 현황과 이에 대한 전문가의 인식 연구
Other Titles
A Study for Status of Digital Platform Advertising and Advertising Professionals’ Perception
Author
이경렬
Keywords
디지털; 플랫폼; 광고; 디지털 플랫폼 광고; 전문가 인식; Digital Platform; Advertising; Digital Platform Advertising; Perception of Online Advertising Professionals
Issue Date
2017-04
Publisher
한국광고학회
Citation
광고학연구, v. 28, No. 5, Page. 7-33
Abstract
분문별 플랫폼의 진화가 계속되면서 이에 대한 관심이 커지고 있다. 미디어 분야에서도 새로운 플랫폼이 만들어지고 있다. 미디어 플랫폼이란 “미디어 서비스나 콘텐츠가 구현되는 환경 또는 기반”을 의미한다. 본 연구는 급변하는 광고 환경에서 디지털 플랫폼 광고 시장의현 주소를 진단하고, 새롭게 부각되는 디지털 플랫폼 광고의 유형과 포맷을 살펴보고자 하였다. 디지털 플랫폼 광고 트렌드는 미디어의 플랫폼화, 미디어 바잉에서 오디언스 바잉으로, 동영상 광고의 성장, 네이티브 포맷의 활성화, 프로그매틱 바잉 거래방식의 등장으로 변화하고 있었다. 디지털 플랫폼 환경에서 유통되는 온라인 광고에 대해 어떻게 인식하는지 살펴보기 전문가들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 구조화된 질문지를 통해 204명이 응답하였고 이를 SPSS 통계 프로그램으로 분석했다. 조사에서는 온라인 광고 기법으로 알려진 검색 기반 광고가 디지털 플랫폼 환경에서도 활용될 수 있는지를 알아보았다. 전문가들은 검색기반 광고가 디지털 플랫폼 환경에서도 여전히 중요한 영향을 미칠 것이라고 하였다. 아울러 네이티브광고, 이용자 편의 콘텐츠, 광고효과 측정방식, 크리에이티브, 광고 노출, 간접광고에 대한 인식을 알 수 있었다. 본 연구는 디지털 플랫폼광고의 활용에 대한 시사점과 함의를 제공할 것으로 기대된다. 디지털 플랫폼 광고의 시장 환경특성을 파악하고 디지털 플랫폼과 광고산업 관련 연구의 참고문헌으로 제공될 것이다. There is growing interest and discussion on the media platform. In addition, the evolution of segment-specific platforms is on going process. Newly created platforms are getting appeared in the media field. The media platform means an environment or infrastructure in which a media service or content is executed. In this study, the current status of the digital based media platform advertisement market and the types and formats in newly emerging digital platform advertisements were examined. In this study, a survey was conducted to see how advertising professionals perceive online advertising in the digital platform environment. A total of 204 responses completed through structuralized questionnaires were analyzed by the SPSS statistical software program. As results of this study, it was found that advertising professionals believed that search-based advertising techniques still maintain an important impact in the digital platform surroundings. In addition, it was also studied how advertising professionals understand native advertisement, user convenience online tools, online advertisement effect measurement method, online creative, online advertisement exposure, and indirect online advertisement. Based on these findings, the current researchers hope to provide proper view points and implications with digital platform advertising area. We hope this study will help to apply Internet advertising based on digital platform and this study will be useful for understanding the characteristics of digital platform advertising market environment. Providing meaningful data regarding the perception of advertising professionals, we believe that this study will contribute to establishing a proper advertising strategy in digital media platform.
URI
https://www.earticle.net/Article/A304716http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/103263
ISSN
1225-0554
Appears in Collections:
COLLEGE OF COMPUTING[E] > MEDIA, CULTURE, AND DESIGN TECHNOLOGY(ICT융합학부) > Articles
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