411 598

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dc.contributor.author문현구-
dc.date.accessioned2019-03-18T00:27:43Z-
dc.date.available2019-03-18T00:27:43Z-
dc.date.issued2016-11-
dc.identifier.citation한국터널지하공간학회 논문집, v. 18, NO. 6, Page. 557-568en_US
dc.identifier.issn2287-4747-
dc.identifier.issn2233-8292-
dc.identifier.urihttp://koreascience.or.kr/article/JAKO201610953524152.page-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/100902-
dc.description.abstract심부 터널을 굴착하는 동안 발생할 수 있는 현상인 압출은 큰 소성 변형과 터널 축소 그리고 지보 붕괴를 일으킬 수 있다. 따라서 압출 현상의 발생 가능성과 변형량, 응력 변화의 정량적 예측은 합리적인 시공 방안을 수립하기 위하여 매우 중요하다. 본 연구는 변형률 연화 구성모델을 이용한 3차원 수치해석을 수행하여 압출 거동을 합리적으로 모사하고 변형량과 소성 범위 등을 정량적으로 예측하고자 하였다. 다양한 범위의 응력 조건과 강도 조건의 42가지 경우에 대한 해석을 수행한 결과 최대접선응력과 암반강도비가 소성 변형량과 소성 깊이를 합리적으로 예측할 수 있었으며 이들의 관계식을 제안하였다. Squeezing is a phenomenon that may occur in deep tunneling and could bring about a large plastic deformation, tunnel closure and collapse of tunnel supports. Therefore, quantitative estimations of deformation and stress from squeezing and its possibility are necessary for establishment of a rational tunneling method. This study carried out three dimensional numerical analyses using a strain softening model in order to simulate the behaviour of squeezing and to estimate deformation and yield area around tunnels quantitatively. Numerical analyses were performed for 42 cases of various stress and strength conditions. As a result, the maximum tangential stress and strength of rock mass ratio could estimate plastic deformation and yield depth around tunnels and equations of relations between them were proposed.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher사단법인 한국터널지하공간학회en_US
dc.subject압출en_US
dc.subject심부 터널en_US
dc.subject변형률 연화 모델en_US
dc.subject수치해석en_US
dc.subjectSqueezingen_US
dc.subjectDeep tunnelen_US
dc.subjectStrain softening modelen_US
dc.subjectNumerical analysisen_US
dc.title심부 터널 주변 과응력 암반의 압출 거동에 관한 수치해석적 연구en_US
dc.title.alternativeA numerical study on squeezing of overstressed rock around deep tunnelsen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no6-
dc.relation.volume18-
dc.identifier.doi10.9711/KTAJ.2016.18.6.557-
dc.relation.page557-568-
dc.relation.journal한국터널지하공간학회 논문집-
dc.contributor.googleauthor이근채-
dc.contributor.googleauthor문현구-
dc.contributor.googleauthorLee, Kun-Chai-
dc.contributor.googleauthorMoon, Hyun-Koo-
dc.relation.code2016042955-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF ENGINEERING[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF EARTH RESOURCES AND ENVIRONMENTAL ENGINEERING-
dc.identifier.pidhkmoon-


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