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dc.contributor.author김남조-
dc.date.accessioned2019-03-13T02:06:26Z-
dc.date.available2019-03-13T02:06:26Z-
dc.date.issued2016-11-
dc.identifier.citation관광연구논총, v. 28, NO 4, Page. 147-169en_US
dc.identifier.issn1226-8054-
dc.identifier.urihttp://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE07064812-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/100737-
dc.description.abstract장소는 경험을 통해 구축된 의미가 부여된 공간적 환경으로서 장소에 대한 의미와 애착은 장소와 인간 간의 관계를 이해하기 위한 중요한 요소이다. 따라서 본 연구의 목적은 도시관광객들은 어떠한 의미를 통해 장소애착을 형성하는지에 대해 연구하는 것이다. 본 연구는 서울 서촌을 방문한 관광객 10명을 대상으로 관광객들의 심도 깊고 풍부한 경험을 도출해 내기 위해 사진유도기법 중 하나인 visitor employed photography(VEP)를 적용하여 수행하였다. 연구분석 결과 관광객들은 다양한 의미부여를 통해 장소정체성/정서적 애착, 장소의존성, 장소친밀성, 장소귀속감, 장소착근성 등 다차원적 형태의 정서적·심리적 유대감을 형성하는 것으로 나타났다. 또한 도시관광지에서의 장소애착은 지역주민과 지역사회에 대한 호의적 태도, 충성도, 및 정주의식 형성으로 확대됨에 따라 장소애착의 새로운 역할과 의미를 발견하였다. 더 나아가 지역 정체성, 진정성, 젠트리피케이션, 상업화 등 도시관광지가 처해있는 사회적·환경적 특성들이 장소애착 형성에 직간접적인 요인으로 분석됨에 따라 이를 기반으로 도시관광 계획 및 관리가 필요함을 시사한다. As place is a spatial setting which is given meaning based on human experience, the meaning and attachment of place are important components for understanding the relationship between place and human being. Therefore, the purpose of this study is to examine place meaning and place attachment in urban tourism by applying visitor employed photography(VEP) which is one of the photo-elicitation techniques. This study is conducted through the in-depth interview with 10 tourists at Seochon village which is the famous urban tourist spot. The results of the study indicate that urban tourists form the place attachment including place identity/affective attachment, place dependence, place familarity, place belongingness, and place rootedness through various meaning. Furthermore, the findings show that social and environmental problems faced with urban tourism such as local identity, authenticity, gentrification, and commercialization have a directly and indirectly significant effect on formation of place attachment. As a result, the study provides theoretical and managerial implications for the future research and for the development of urban tourism.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한양대학교 관광연구소en_US
dc.subject도시관광en_US
dc.subject장소의미en_US
dc.subject장소애착en_US
dc.subjectVisitor employed photographyen_US
dc.subjectUrban tourismen_US
dc.subjectPlace meaningen_US
dc.subjectPlace attachmenten_US
dc.title도시관광에서 장소의 의미와 애착: Visitor Employed Photography 적용en_US
dc.title.alternativeMeaning and Attachment of Place in Urban Tourism : Applying Visitor Employed Photographyen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no4-
dc.relation.volume28-
dc.identifier.doi10.21581/jts.2016.11.28.4.147-
dc.relation.page147-169-
dc.relation.journal관광연구논총-
dc.contributor.googleauthor이남희-
dc.contributor.googleauthor김남조-
dc.contributor.googleauthorLee, Nam-Hee-
dc.contributor.googleauthorKim, Nam-Jo-
dc.relation.code2016018598-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S]-
dc.sector.departmentDIVISION OF TOURISM-
dc.identifier.pidnjkim-
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COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > TOURISM(관광학부) > Articles
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