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2000년 이후의 서울 아파트 단지내 연도형 상가에 관한연구

Title
2000년 이후의 서울 아파트 단지내 연도형 상가에 관한연구
Other Titles
A study on roadside stores in apartment complexes built since 2000
Author
이진우
Advisor(s)
황희준
Issue Date
2019-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
2000년 이후의 서울 아파트 단지내 연도형 상가에 관한연구 본 연구의 목적은 아파트 단지내 연도형 상가의 역사 및 특징을 분석하고, 도시계획 및 건축적인 의의를 찾는대 있다. 1970년에서 1980년대까지 연도형 아파트 상가는 크게 부흥하지만, 소비패턴의 변화로 인하여 1990년에는 점차 사라지게 된다. 그러나, 2000년 이후 사회적인 필요성과 도시계획가들의 노력에 의하여 연도형 아파트 상가는 부활하게 된다. 연도형 아파트 상가가 다시 등장하게 된 배경으로는, 가로 활성화에 대한 요구, 도시계획의 적극적 개입, 그리고 새로운 상권을 요구하는 경제적 욕구이다. 이러한 시대적 배경에 부흥하여 2000년을 기점으로 기존과는 다른 양상으로 재등장하게 된다. 서울시의 경우, 재건축, 뉴타운, 신도시 등의 부지내에서 연도형 아파트 상가가 계획되었으며, 기존가로를 포함한 인프라 및 도시계획의 개입정도에 따라 건축적인 대응이 달라지는 것을 볼 수 있다. 즉, 도시계획의 개입도가 높을수록 전문쇼핑몰에 가까운 연도형 아파트 상가가 계획되었고, 이는 가로의 활성화 및 새로운 상권형성에 크게 기여하고 있다. 그리고 2000년 이전의 연도형 아파트 상가와 비교해 볼 때, 다음과 같은 특징을 가지게 된다. 첫째, 계획배경에서의 변화이다. 과거의 연도형 아파트 상가들은 도시계획이나 경제논리에 의하여 예측되고 계산된 상가계획이 아니다. 아파트 입주자들의 생활편의를 단순히 추정하여 도로변에 상가를 길게 배치한 계획이었다. 반면에 현대의 연도형 아파트 상가는 기존의 소극적인 방식의 연도형 아파트 상가계획을 벗어나 도시계획과 결합되고 상권을 기획한 체계적인 상업공간으로 계획하였다. 둘째, 도시계획적 관점에서의 변화이다. 과거의 연도형 아파트 상가들은 단지안의 상가계획이라는 측면이 크게 작용하였다. 그러나 현대의 연도형 아파트 상가는 도시계획적 차원에서 깨끗하고 넓은 거리 환경을 조성한 후 연도형 아파트 상가가 들어서는 방식으로 변화하였다. 이는 아파트 입주자 보다는 외부인들의 상가유입을 적극적으로 유도하고 있다고 할 수 있다. 또한 이는 가로의 활성화에도 더욱 긍정적인 효과를 주고 있다. 셋째, 건축계획적 관점에서의 변화이다. 과거의 연도형 아파트 상가들은 철저하게 기능과 경제성에 집중하였고, 따라서 입면계획은 최소한의 요소로만 계획되었고, 공용공간도 최소한으로만 계획되어 편의성 및 공공성이 부족하였다. 그러나 현대의 연도형 아파트 상가는 상가건물의 진출입 방식 및 내부 동선의 다양화, 편의성 및 공공성을 고려한 공용공간계획 및 면적증대, 입면의 고급화 등의 세련된 건축계획이 도입되었다. 이러한 건축계획은 대형 전문쇼핑몰에서 볼 수 있는 건축계획으로서, 쇼핑몰의 설계 개념을 적극적으로 반영하였다. 결론적으로 연도형 아파트 상가는 도시계획가들의 노력과 경제논리에 의하여 2000년 이후 부활하였고, 시대의 요구에 부흥하는 건축계획이 이루어졌다.. 그리고 이것은 도시계획과 건축계획, 그리고 경제적 관점에서 2000년 이전 과거에 비해 긍정적인 효과를 보여주었다고 평가할 수 있다.; The purpose of this study is to analyze the history and characteristics of the linear roadside stores in apartment complexes and to find the urban planning and architectural significance. From 1970 to the 1980s, the flats of the year-round linear roadside stores in apartment complexes were largely revived, but gradually disappeared in 1990 due to changes in consumption patterns. However, since 2000, the social needs and the efforts of urban planners have led to the revival of the mall-type apartment complex. The reasons for the re-emergence of the linear roadside stores in apartment complexes are the demand for street activation, the active intervention of urban planning, and the economic desire to demand new commercial areas. It is revived on the backdrop of this era and it will reentry as a different aspect from the beginning of 2000. In the case of Seoul, linear roadside stores in apartment complexes was planned in reconstruction, new town, new city, etc., and architectural responses vary depending on the level of infrastructure and urban planning involved, including existing prices. In other words, the higher the intervention of urban planning, the closer to the specialty shopping mall is the planned linear roadside stores in apartment complexes, which greatly contributes to the activation of streets and the formation of new commercial areas. Compared with the year - round linear roadside stores in apartment complexes before 2000, it has the following characteristics. First, it is a change of planning background aspect. The linear roadside stores in apartment complexes in past were not stores predicted and calculated by economic logic. It was only a designed planning of stores in long on the road. On the other hand, now a days the linear roadside stores in apartment complexes in present were combined with urban planning and designed as a systematic commercial space by emerging from the existing passive way. Second, it is a change of urban planning aspect. The linear roadside stores in apartment complexes in past were stores planning in apartment complex. But, The linear roadside stores in apartment complexes in present were clean and broad road environment as a urban planning aspect. This means that it induces the influx not residents in the apartment but the foreigners, and also it has a positive effect on the activation of the road. Third, it is a change of architecture planning aspect. The linear roadside stores in apartment complexes in past were focused on the function and economy, so the hypnagogic planning was designed in minimum, public space was designed in minimum as well. There convenience and publicity was lack. But, the linear roadside stores in apartment complexes in present introduced the variety of in and outlet way and internal path, public space planning considering convenience and publicity and area expansion, hypnagogic high quality. This architecture planning corresponds to the architecture planning of special shopping mall, design concept of shopping mall was aggressively reflected. In conclusion, the linear roadside stores in apartment complexes were revived since 2000 by efforts of urban planners and economic logic. It can be evaluated that the linear roadside stores in apartment complexes give the positive effects for the architecture planning, urban planning and planning background aspect compared with those before 2000.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/99974http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000434297
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GRADUATE SCHOOL OF ENGINEERING[S](공학대학원) > ARCHITECTURAL, CIVIL AND LANDSCAPE ENGINEERING(건축ㆍ토목ㆍ조경공학과) > Theses (Master)
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