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건설공사의 입찰담합에 대한 적정 손해배상액 산정 방안에 관한 연구

Title
건설공사의 입찰담합에 대한 적정 손해배상액 산정 방안에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Method of Calculating the Appropriate Amount of Damages Caused by Bid-Rigging in the Construction Work
Author
이정웅
Advisor(s)
이성욱
Issue Date
2019-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
최근 몇 년간 사회적으로 부각되고 있는 대형건설공사의 입찰담합은 기업 간에 공사비 부풀리기로 정부예산이 과도하게 지출되고 있다는 지적이 끊이지 않고 있다. 입찰담합 행위에 대하여 공정거래위원회에서는 관련법령에 따라 과징금을 부과한다. 또한, 이해당사자인 공사발주기관은 공정거래위원회가 부과한 징벌적 과징금과는 별개로 입찰담합 해당기업을 대상으로 손해배상액을 청구하여야 한다. 그 과정에서, 입찰담합 해당기업이 법원에 이의제기를 신청하여 손해배상액을 합리적인 수준으로 조정해 줄 것을 요청하고 있는 사례가 빈번하게 발생됨에 따라 실질적인 산정방안의 필요성이 대두되고 있다. 그와 같은 필요성에 따라 본 연구에서는 공사마다 각기 다른 입찰당시의 여건 등을 종합적으로 고려하는 입찰공고금액의 적정성 검토 작업을 시작으로 가상경쟁가격 산정까지의 과정을 통하여 사회적으로도 공감할 수 있는 적정수준의 손해배상액 산정 방안을 제시하는 것을 목적으로 하였다. 적정 손해배상액의 산정 방안을 연구하기 위하여, 현행 입찰제도의 현황과 한계점에 대하여 살펴보았다. 현행 입찰제도에는 설계시공 분리입찰제도와 기술형 입찰제도가 있다. 현행 입찰제도의 한계점으로는 첫째, 지속적으로 하락한 계약단가를 입찰공고금액을 결정하기 위하여 활용함에 따라 경영악화로 인한 워크아웃 및 법정관리를 신청하는 건설회사가 증가하고 있다는 점과 둘째, 입찰공고금액의 상세내역이 외부에 공개되지 못함에 따라 건설업계의 불신이 증가하고 있다는 점, 그리고 셋째, 설계변경 및 기타계약내용의 변경으로 인한 계약금액의 조정이 제한적인 경우가 많아 이해당사자간에 쟁점으로 남는 경우가 증가하고 있다는 점이다. 이러한 한계점을 극복하기 위해서는 첫째, 지속적으로 하락한 계약단가를 시공가능단가 수준으로 회복하여야 하고, 둘째, 입찰공고금액을 투명하고 공정하게 결정하여야 하며, 셋째, 거시적인 관점에서 설계변경 및 기타계약내용이 변경되었을 경우 관련법령에 따라 계약금액을 합리적으로 조정해주는 제도를 구체화시켜야 한다. 이와 같은 한계점을 극복한다면, 국내 건설 산업의 국제경쟁력 확보와 우수한 기술수행능력을 바탕으로 미래성장 산업으로 도약할 수 있을 것으로 전망된다. 건설공사의 입찰담합으로 인한 손해배상액의 산정과 관련된 선행연구는 우리 국내의 경우 의외로 많지 않았다. 선행연구에서 파악된 손해배상액의 산정방법으로는 주로 표준시장비교법, 전후비교법, 이중차분법, 예측접근법과 같은 경제학 이론 모형들이었다. 이들 모형들은 많은 자료를 확보하였다고 하더라도 모형설정과 추정방법의 문제, 그리고 통계적 불확실성의 해소 문제 및 전문가 집단 간에 의사소통 문제는 여전히 풀어야 할 과제로 남아 있다. 따라서, 선행연구에서 파악된 경제학 이론 모형들의 문제점을 극복하기 위한 방안으로 원가기반분석에 기초하여 적정 손해배상액의 산정방법을 연구하였다. 본 연구에서 도출한 산정방법은 모두 4단계의 과정을 거치는데, 그 산정방법을 열거하면 다음과 같다. 1단계는 입찰공고금액의 적정성 검토이다. 2단계는 비교시장의 표면낙찰률 분석이다. 3단계는 생산원가율 및 영업이익율의 분석이다. 4단계는 적정가상경쟁가격의 산정이다. 이는 1단계부터 3단계의 검토 및 분석결과를 바탕으로 입찰담합이 없었을 경우의 적정가상경쟁가격을 산정하는 과정이며, 그 결과가 곧 손해배상액을 판단하는 가이드라인(guide line)이 된다. 본 연구에서 적용한 원가기반분석법은, 기존의 선행연구에서 제시되었던 산정방법보다 건설공사의 실질적인 원가반영이 가능하다는 점에서 긍정적인 평가이지만, 2단계와 3단계는 규범적으로 체계화하는 연구가 더 필요하다는 것이 본 연구의 한계이다.
Bid rigging led by the large construction works has been continuously pointed out that the governmental budgets have been extremely spent on the inflation of the construction expenses among companies in recent years. The Fair Trade Commission(FTC) imposes a penalty for bid rigging based on the relevant legislations. In addition, a stakeholder in this issue, namely, the construction ordering institution should charge companies that are involved in bid rigging for damages apart from punitive penalties imposed by the FTC. In the meanwhile, there is a need to conduct substantial calculation method according to the cases that the companies of bid rigging have issued a statement of objections to coordinate damages reasonably. According to the above mentioned demand, this report aims to suggest a calculation method of damages appropriately that could draw sympathy in the public, which is through the process from the adequacy review of a notice price of bidding to consider each different construction condition at the time of bidding, and to the calculation of virtual competitive price. In order to study the calculation method of appropriate damages, current bidding system status and limitation are examined in this report. There are two current bidding systems such as the design-build separation bidding system and the technical bidding system. There are three limitations of current bidding systems. First, the construction companies are increasing that have filed for court receivership and workout to recover financial difficulties, which led by the continuously decreasing contract prices determining a notice price of bidding. Second, construction works have distrust due to the fact that the detailed invoice of the notice price of bidding could not be open. Third, it is increasingly debated among stakeholder that it is likely to be restrictive in coordination of contract prices caused by the changes of design and other details of contract. In order to overcome these limitations, this report suggest three alternative ways that
first, continuously decreasing contract prices should be recovered up to the price level of construct ability
second, a notice price of bidding should be determined transparent and fair
third, a system should be specified to coordinate contract prices reasonably based on the relevant legislations when changing in design and other details of contract macroscopically. If these limitations are overcome, it could be predicted that the domestic construction industry takes a leap to the industry for future growth based on its global competitiveness and outstanding ability of technical performance. It is not easy to find the precedent research related to the calculation method of damages caused by the bid rigging in the construction works. The calculation methods for damages in the precedent research are mainly the theoretical models of Economics such as Yardstick Method, Before and After Method, Difference in Difference Method, Forecasting Approach, and so on. The above mentioned models have still challenges in model set, estimation scheme, statistical uncertainty and communications between specialist groups. Thus, this report analyzed the calculation method for appropriate damages based on the Cost Analysis in the way of overcoming the challenges of theoretical models of Economics proposed in the precedent studies. There are four steps of calculation in this report. Step 1 is to review the adequacy of a notice price of bidding. Step 2 is to analyze surface success rate in the market comparison. Step 3 is to analyze the production costs rate and the operating income rate. Step 4 is a process of calculation of appropriate virtual competitive prices when there is no bid rigging based on the analysis results from step 1 to step 3, and this result finally becomes a guideline to determine damages. The Cost Analysis applied to this report has positive effect that it could reflect the substantial production costs of construction works than its extent of reflection in the methods of the precedent research. However, there is also limitation in the report that step 2 and step 3 need to be systemized normatively.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/99919http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000434819
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GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRIAL CONVERGENCE[E](융합산업대학원) > DEPARTMENT OF BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Theses (Master)
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