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상담 수련생의 수퍼비전 피드백에 관한 경험

Title
상담 수련생의 수퍼비전 피드백에 관한 경험
Other Titles
Counselor Trainees’ Experiences Receiving Feedbacks in Supervision
Author
이두희
Alternative Author(s)
LEE, DU HEE
Advisor(s)
장유진
Issue Date
2019-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 상담 수련생의 수퍼비전 경험 중 수퍼비전 피드백의 전수 경험과 수용 경험을 확인하였다. 이를 위해 상담전공 석사과정 3학기 이상의 상담 수련생 9명을 대상으로 반구조화(semi-structured)된 면대면 인터뷰를 진행하였고, 합의적 질적 연구방법(Consensual Qualitative Research: 이하 CQR)을 사용하여 자료를 분석하였다. 상담 수련생의 수퍼비전 피드백 전수 경험과 수용 경험을 CQR로 분석한 결과, ‘수퍼비전 피드백에 대한 기대’, ‘도움이 되는 수퍼비전 피드백’, ‘도움이 되지 않는 수퍼비전 피드백’, ‘수퍼비전 피드백 수용을 촉진시키는 요소’, ‘수퍼비전 피드백 수용을 저해하는 요소’, ‘수퍼비전 피드백 적용경험’과 같이 6개 영역이 최종 도출되었다. 6개의 영역은 39개의 범주로 세분화되었다. 각 영역별로 나타난 범주의 내용을 요약하면 다음과 같다. 수퍼비전 피드백에 대한 기대의 영역에서는 5개의 범주가 도출되었다. 개입방법이나 기술에 대한 도움이 ‘일반적(9)’으로, 사례개념화에 대한 도움이 ‘전형적(6)’으로, 자기통찰에 대한 도움이 ‘전형적(5)’으로, 수퍼바이저의 따뜻한 위로와 격려가 ‘변동적(3)’으로 나타났고, 수퍼바이저와 선호하는 이론의 일치가 ‘변동적(1)’으로 나타났다. 도움이 되는 수퍼비전 피드백의 영역에서는 6개의 범주가 도출되었다. 사례개념화를 돕는 피드백이 ‘전형적(6)’으로, 자기성장을 돕는 피드백이 ‘전형적(6)’으로 평가 후 적용에 관한 피드백이 ‘변동적(4)’으로 개입방법이나 기술에 관한 피드백이 ‘변동적(4)’으로 수퍼비전 자료에 대한 세밀한 검토 후에 제공하는 피드백이 ‘변동적(2)’으로 명료한 피드백이 ‘변동적(1)’으로 나타났다. 도움이 되지 않는 수퍼비전 피드백의 영역에서는 6개의 범주가 도출되었다. 구체적인 피드백이 제공되지 않는 경우가 ‘변동적(3)’으로, 상담자의 상담과정을 이해해주지 않는 경우가 ‘변동적(3)’으로, 적용이 되지 않는 피드백이 ‘변동적(2)’으로, 상담자에게 개인적인 감정을 드러내는 피드백이 ‘변동적(2)’으로 상담주제에서 벗어난 피드백이 ‘변동적(1)’으로, 상담자의 기대를 충족하지 못하는 피드백이 ‘변동적(1)’으로 나타났다. 수퍼비전 피드백 수용을 촉진시키는 요소의 영역에서는 11개의 범주가 도출되었다. 수퍼바이저의 특성(첫인상, 성향)이 좋은 경우가 ‘전형적(5)’으로, 상담자를 수용해주는 수퍼바이저의 태도가 ‘전형적(5)’으로, 상담자를 칭찬해주고 강점을 찾아주는 피드백이 ‘변동적(4)’으로, 상담자의 개입의도를 이해해주는 피드백이 ‘변동적(4)’으로, 모든 피드백을 수용할 수 있음이 ‘변동적(4)’으로, 이론적 근거와 실제 사례의 적절한 조화가 있는 피드백이 ‘변동적(2)’으로, 사례개념을 명확하게 해주는 피드백이 ‘변동적(2)’으로, 수퍼비전 자료를 세심하게 살펴보는 경우가 ‘변동적(2)’으로, 상담자의 자기성장을 도와주는 피드백이 ‘변동적(2)’으로, 수퍼비전 진행시 동료들의 수용적인 분위기가 ‘변동적(1)’으로, 수퍼바이저의 전문성에 대한 정보의 영향이 ‘변동적(1)’으로 나타났다. 수퍼비전 피드백 수용을 저해하는 요소의 영역에서는 6개의 범주가 도출되었다. 상담자를 비난하는 피드백이 ‘변동적(4)’으로, 과도한 정서를 유도하는 피드백이 ‘변동적(4)’으로, 상담자 개인특성 문제가 ‘변동적(4)’으로, 상담자를 이해하지 못하는 수퍼비전 피드백이 ‘변동적(3)’으로, 수퍼바이저에 대한 기대를 충족하지 못한 경우가 ‘변동적(2)’으로, 적용과정에서 새롭게 얻은 것이 없어 수용이 어려움이 ‘변동적(1)’으로 나타났다. 수퍼비전 피드백의 적용경험의 영역에서는 5개의 범주가 도출되었다. 수퍼비전 피드백을 적용하는데 어려움이 ‘전형적(7)’으로, 수퍼비전 피드백을 적용하였으나 효과적이지 않음이 ‘전형적(6)’으로, 상담자 자기성찰을 통한 내담자 적용이 ‘변동적(4)’으로, 개입방법 및 기술의 이해를 통한 내담자 적용이 ‘변동적(4)’으로, 사례개념화를 통한 내담자 적용이 ‘변동적(2)’으로, 나타났다. 본 연구에서 발견된 상담 수련생의 수퍼비전 피드백 전수 경험과 수용 경험의 내용들을 근거로 하여, 본 연구의 의의 및 시사점을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 상담 수련생의 수퍼비전 피드백 전수 경험을 구체적으로 탐색하여, 국내 수퍼비전 피드백과 관련한 선행연구들의 결과를 확장시켰다. 상담 수련생에게 도움이 되는 수퍼비전 피드백 경험을 구체적으로 밝힘으로써 기존 수퍼비전 피드백에 대한 선행연구들의 이해를 폭을 넓혔다. 둘째, 상담 수련생들의 피드백 수용 경험을 구체적으로 탐색하여 수퍼비전 피드백의 수용을 촉진시키는 요소와 저해하는 요소를 밝혀낼 수 있었다. 이러한 본 연구의 발견은 수퍼비전 피드백 제공을 위한 교육의 기초자료로 활용될 수 있을 것이다. 셋째, 본 연구에서 확인된 수퍼비전 피드백의 전수 경험과 수용 경험의 결과는 범주(categories)나 코딩 체계(coding systems)를 만드는 내용적 토대로 사용될 수 있어, 관련된 측정도구의 개발을 위한 기초 자료를 제공한 것으로 판단된다. 본 연구의 제한점을 바탕으로 향후 연구에 대한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 소수의 상담 수련생을 대상으로 수퍼비전 피드백의 전수 경험과 수용 경험을 밝힌 질적 연구이므로, 탐색적인 시도의 성격을 지니며, 그 결과 역시 결론적인 시사점보다 예비적인 시사점에 가깝다. 때문에 결론적 시사점을 도출하기 위해서는 상담 수련생의 상담경력, 교육수준, 연령이나 상담기관 등의 측면에서 표본을 다양화한 대단위 표집의 양적 연구가 뒤따라야 한다. 둘째, 본 연구는 CQR을 활용하여 상담 수련생의 수퍼비전 피드백 전수 경험과 수용 경험의 요소들을 밝히려는 시도를 하였다. CQR은 범주의 목록을 산출하는 것은 유용할 수 있으나, 범주들 간의 위계나 인과 관계를 밝히는 데는 제한점이 있다. 때문에 수퍼비전 피드백의 전수 경험과 수용 경험의 요소들 간의 구조적 관계를 보다 입체적으로 밝히기 위해서는 근거이론(Strauss, & Corbin, 1998)과 같은 질적 접근법을 사용하는 것이 유용할 것이다. 주제어: 상담 수련생, 수퍼비전 피드백, 피드백 수용, 합의적 질적 연구방법
This study identified supervision feedback learning experience and acceptance experience by counselor trainees. For this aim, this study conducted semi-structured face-to-face interviews of nine counselor trainees who had attended three postgraduate semesters majoring in counseling and analyzed data by using Consensual Qualitative Research (CQR). As a result of the CQR analyzing supervision feedback learning experience and acceptance experience by counselor trainees, a total of six domains were derived: 'expectation toward supervision feedback', 'helpful supervision feedback', 'unhelpful supervision feedback', 'element promoting supervision feedback acceptance', 'element hindering supervision feedback acceptance', and 'supervision feedback application experience'. These six domains were segmentalized into 39 categories. The following is the summary of the main research outcomes. In the expectation toward supervision feedback domain, five categories were derived. Assistance in intervention method or technology was found as 'General (9)', assistance in case conceptualization was found as 'Typical (6)', assistance in self-insight was found as 'Typical (5)', warmhearted consolation and encouragement was found as 'Variant (3)', and concurrence of preferring theory with supervisor was found as 'Variant (1)'. In the helpful supervision feedback domain, six categories were derived. Feedback assisting case conceptualization was found as 'Typical (6)', feedback assisting self-growth was found as 'Typical (6)', feedback regarding application after assessment was found as 'Variant (4)', feedback regarding intervention method or technology was found as 'Variant (4)', feedback provided after reviewing supervision data in detail was found as 'Variant (2)', and clear feedback was found as 'Variant (1)'. In the unhelpful supervision feedback domain, six categories were derived. Case of no provision of specific feedback was found as 'Variant (3)', case of not understanding counseling process by counselor was found as 'Variant (3)', inapplicable feedback was found as 'Variant (2)', feedback of revealing personal feelings to counselor was found as 'Variant (2)', feedback deviating from counseling theme was found as 'Variant (1)', and feedback not satisfying expectation by counselor was found as 'Variant (1)'. In the element promoting supervision feedback acceptance domain, eleven categories were derived. Case of good supervisor characteristics (first impression and tendency) was found as 'Typical (5)', supervisor attitude accommodating counselor was found as 'Typical (5)', feedback complimenting and discovering strengths of counselor was found as 'Variant (4)', feedback understanding intervention intention of counselor was found as 'Variant (4)', being able to accommodate all feedback was found as 'Variant (4)', feedback with adequate harmony of theoretical ground and practical cases was found as 'Variant (2)', feedback clarifying case concept was found as 'Variant (2)', case of examining supervision data in detail was found as 'Variant (2)', feedback assisting self-growth of counselor was found as 'Variant (2)', accommodating atmosphere by colleagues when progressing supervision was found as 'Variant (1)', and influence by information with regard to supervisor professionalism was found as 'Variant (1)'. In the element hindering supervision feedback acceptance domain, six categories were derived. Feedback criticizing counselor was found as 'Variant (4)', feedback inducing excessive emotions was found as 'Variant (4)', individual characteristics problems of counselor was found as 'Variant (4)', supervision feedback being unable to understand counselor was found as 'Variant (3)', case of having been unable to satisfy expectation of supervisor was found as 'Variant (2)', and difficult to accommodate due to nothing obtained during application process was found as 'Variant (1)'. In the supervision feedback application experience domain, five categories were derived. Difficulty in applying supervision feedback was found as 'Typical (7)', found ineffective even after applying supervision feedback was found as 'Typical (6)', application toward patient through counselor self-insight was found as 'Variant (4)', application toward patient through understanding of intervention method and technology was found as 'Variant (4)', and application toward patient through case conceptualization was found as 'Variant (2)'. The following is the summary of the importance and the implications of this study based on the findings regarding supervision feedback learning experience and acceptance experience. First, this study expanded the results of previous studies on supervision feedback in Korea by exploring feedback learning experience, which is one of the effective supervision elements, in detail. This study is meaningful in the sense that it derived specific implications regarding helpful supervision feedback by clarifying experiences learned by counselor trainees after expanding understanding of existing supervision feedback. Second, the results of this study which identified under which conditions feedback is accommodated or not after exploring feedback acceptance experiences by counselor trainees can be utilized as the basic data for supervision education. Third, since the findings of this study can be used as the basis for creating categories or coding systems of supervision feedback learning process and acceptance experience, this study can provide basic data for development of relevant measurement tools. The suggestions for future studies based on the limitations of this study are the following. First, since this study is a qualitative research which identified feedback acceptance experience targeting small number of counselor trainees, large unit sampling quantitative research that diversified samples in the aspects of counseling career, education level, age, and counseling institute has to be conducted to ultimately extract the key elements comprising learning process and acceptance experience of counselor trainees. Second, this study attempted to identify the factors of supervision feedback learning process and acceptance experience of counselor trainees by utilizing the CQR method. However, the CQR method can be useful in calculating list of categories but it has a limitation in identifying hierarchy or cause-and-effect relationship between categories. It may be useful to utilize qualitative approaches such as ground theory (Strauss & Corbin, 1998) to solidly identify structural relations between elements of feedback learning process and acceptance experience. Keywords: counselor trainee, supervision feedback, feedback acceptance, Consensual Qualitative Research
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/99904http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000435070
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GRADUATE SCHOOL OF COUNSELING PSYCHOLOGY[S](상담심리대학원) > 인문사회계열 > Theses (Master)
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