266 0

유아교사의 성인애착과 교직적성의 관계(중국중심으로)

Title
유아교사의 성인애착과 교직적성의 관계(중국중심으로)
Other Titles
The Relationship between Adult Attachment and Kindergarten Teachers’ Aptitude in Teaching
Author
도레이
Alternative Author(s)
DOU LEI
Advisor(s)
함승환
Issue Date
2019-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구에서는 유아의 삶에 큰 영향을 미치는 유아교사를 대상으로 이들의 성인애착 및 교직적성을 연구하되, 유아교사의 성인애착과 교직적성의 관계가 어떠한지를 살펴보고자 하였다. 차후 결과에 따라 중국 유아교사 교직적성 특성을 이해하고 유아와 밀접한 상호작용을 통해 유아의 건강한 성장과 발달을 이끌어내는 건강한 몸과 마음의 중국 유아교사를 양성하는데 유용한 기초자료가 될 것이다. 이는 곧 궁극적으로는 중국 유아교육의 질적 향상을 도모할 것으로 기대된다. 연구대상은 중국에 소재한 유치원에 재직 중인 191명의 유아교사를 대상으로 연구를 수행하였다. 연구에서 유아교사의 성인애착을 측정하기 위해ECR를 사용하였으며 유아교사 교직적성을 측정하기 위해 김혜경이 개발한 ‘보육교사 적성검사 도구’를 중국판으로 번안하고 사용하였다. 수집된 자료는 연구문제에 따라 빈도와 백분율, Cronbach’s 𝛼계수, scheffe분석, Pearson’s correlation분석, 중다회귀분석을 사용하여 자료분석하였다. 본 연구에서 밝혀진 결과는 다음과 같다. 첫째, 인구사회학적 특성에 따른 유아교사 교직적성의 차이를 살펴보면, 교직경력에 따라 대인관계 능력, 창의성과 자기개발, 유아에 대한 친화력, 업무에 대한 소명감, 긍정적인 정서에서 유의미차이가 나타났으며 결혼유무에 따라 유아에 대한 친화력, 유아에 대한 소명감과 긍정적 정서가 유의미차이가 나타났으며 유아교사의 경력이 높을수록, 기혼일수록 높게 나타났다. 둘째, 유아교사의 성인애착 유형에 따라 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 사후 검증 결과, 성인애착 유형에 따라 대인관계 능력, 유아에 대한 수용성과 민감성, 창의성과 자기개발, 유아에 대한 안정관리 능력, 긍정적 정서에서는 안정형 애착을 보인 교사가 몰두형 애착을 보인 교사와 두려움형을 보인 교사보다 훨씬 높다는 결과가 나타났으며 유아에 대한 친화력에서는 거부형을 보인 교사가 안정형을 보인 교사보다 친화력이 높게 나타났다. 셋째, 성인애착과 유아교사 교직적성 유의미한 부적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 즉, 성인애착의 하위요인인 회피차원이 유아교사 교직적성의 하위요인 중 대인관계 능력, 유아에 대한 수용성과 민감성, 유아에 대한 친화력, 창의성과 자기개발, 유아에 대한 안정관리 능력, 긍정적 정서과 부적 관계가 있는 것으로 나타났으며 성인애착의 하위요인인 불안차원이 유아교사 교직적성의 모든 하위요인들과 부적 관계가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 유아교사의 성인애착이 유아교사 교직적성에 유의미한 부적 영향을 미치는 것으로 나타나, ‘성인애착은 유아교사의 교직적성에 영향을 미칠 것이다’라는 ‘가설’이 검증 되었다. 본 연구는 중국에서 성인애착에 대한 관심이 높아져 있는 실정에서 유아교사를 대상으로 성인애착 유형과 교직적성에 대한 연구가 많지 않다는 점에서 의의가 있다. 또한, 이후 중국 유아교사의 성인애착과 교직적성의 관계를 더 심층적으로 연구하기 위한 기초 자료를 제공했다는 것에 의의가 있다. 본 연구 결과는 중국 유아교사의 교직적성을 높이기 위해 유아교사와 예비유아교사의 애착관계 개선을 고려해야함을 시사한다. 질 높은 유아교육 실현을 위해 중국 유아교사의 애착관계를 개선능력의 증진이 우선되어야 하며 교직적성을 후천적으로 발현할 수 있는 프로그램 개발에 대한 연구가 필요하다고 사료된다.
The objective of this study is to provide data not only that has great influence on distinguishing kindergarten teachers essential to improve the quality of childcare for children, but also for understanding a relationship between adult attachment type and aptitude of kindergarten teacher. The study questions have been set up like below. Research Inquiry 1. How would socio-demographic characteristics of Chinese kindergarten teacher influence differences with kindergarten teacher’s aptitude in teaching? Research Inquiry 2. How would adult attachment of kindergarten teacher be related to Chinese kindergarten teachers’ aptitude in teaching? Research Inquiry 3. How would adult attachment of kindergarten teacher affect Chinese kindergarten teachers’ aptitude in teaching? This study targeted 191 teachers working in the kindergartens located in China. To measure the adult attachment of kindergarten teachers, it used as the research tool that Li Tong-gui(2006) translated and modified Brennanman (1998)’s Experiences in Close Relationships(ECRS)
to measure kindergarten teachers’ aptitude in teaching, it used the one developed by Kim hye-gyeong(2012). Data was analyzed using the SPSS WIN 21.0 program
to find out difference according to the socio-demographic variables, independent sample t-test and F-test analyses were conducted
for the post hoc test, scheffe analysis was conduted
to find out the relations between each variable and influence, correlation analysis and multiple regression analysis were carried out using Pearson’s correlation. The following are the summarized result based on the research themes this study set up. First, in the results of analyzing how kindergarten teacher’s socio-demographic characteristics would affect kindergarten teacher’s aptitude in teaching reported that a higher level of career and a married status of a kindergarten teacher increase kindergarten teacher’s aptitude in teaching. Second, in the results of analyzing the correlations between adult attachment of kindergarten teachers would be related to kindergarten teachers’ aptitude in teaching, there were significant differences among two adult attachment factors on kindergarten teachers’ aptitude in teaching. Third, in the results of analyzing about effects of adult attachment in kindergarten teachers’ aptitude in teaching, and the study confirmed that kindergarten teachers’ aptitude in teaching is significantly affected by the adult attachment. Based on the results like above, the final conclusions can be suggested like below. First, in order to improve the quality of early childhood education, it would be necessary to create opportunities in which experienced kindergarten teachers share their techniques and understanding of infants received through various education and experience with pre-service kindergarten teacher. Second, different adult attachment had different effects on Chinese kindergarten teachers’ aptitude in teaching. Keyword : Kindergarten teacher: Adult Attachment
Kindergarten teachers’ aptitude in teaching
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/99461http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000435198
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > EARLY CHILDHOOD EDUCATION(유아교육학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE