583 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor이상인-
dc.contributor.author왕명희-
dc.date.accessioned2019-02-28T03:01:57Z-
dc.date.available2019-02-28T03:01:57Z-
dc.date.issued2019-02-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/99443-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000435412en_US
dc.description.abstract본 논문은 판타지 요소를 활용한 단편영화 <3일>의 작품 분석에 관한 연구이다.본 연구의 대상인 영화 <3일>은 현대 사회의 ‘가족 문제’를 다룬 런닝타임 22분의 판타지 단편 영화이다. <3일>의 제작 초기에 필자에게 영감을 준 것은 일본 소설가 이치카와 다쿠지의 판타지 연애 소설 <지금, 만나러 갑니다>이며, 이후 제작된 동명의 영화는 <3일>의 모티브 영화이다. 특히 영화 <지금, 만나러 갑니다>의 판타지적 요소를 구현하는 연출 방식은 영화 <3일>의 시나리오 구성에 많은 영향을 주었다. 그리고 이러한 연출 방식을 바탕으로 영화 <3일>은 '매 순간을 후회 없이 살아야 한다'는 주제 의식 구현에 목적을 두게 되었다. 영화 <3일>을 제작하는 과정에 있어 가장 큰 고민은 두 가지였다. 첫째는 무거운 주제 의식과 판타지 요소를 잘 어우러지게 하는 것이었고, 둘째는 현대 사회의 '가족 문제'를 어떻게 영화의 형식으로 표현해야 하는지에 대한 것이었다. 이에 필자는 판타지적 요소를 활용하여 삶과 죽음에 대한 문제와 모성애 그리고 가족 간의 오해와 사랑 등을 표현하고자 시도하였다. <3일>의 제작 초기에는 작품을 공포 영화로 제작하고자 하였으나 공포 영화로는 사회적 문제에 대한 작품의 주제 의식을 명확하게 나타낼 수 없을 것 같다는 판단 하에 불가피하게 영화 장르를 변경하게 되었다. 이에 따라 기존에 생각해 두었던 공포 영화라는 장르가 흔히 초자연적인 내용을 담고 있다는 점에 착안하여 이와 비슷하게 비현실적 요소를 중점적으로 사용하는 다른 장르를 찾아보게 되었고, 그 결과로 판타지 영화를 대안 장르로 선택하게 되었다. 필자는 판타지 영화를 통해 본래 의도하였던 공포 영화에서의 비현실적 요소를 사용함과 동시에 현대 사회의 가족 문제라는 영화의 주제 의식도 구현할 수 있었다. 그 중에서도, 영화의 시간, 공간, 캐릭터에 판타지적 요소를 첨가하고자 많은 노력을 기울였고, 특히 영화 <지금, 만나러 갑니다>에 나타난 판타지적 요소를 <3일>에 적용해 보고자 하였다. 본 연구의 목적은 <지금, 만나러 갑니다>에 나타난 판타지적 요소를 분석하여, 이를 바탕으로 <지금, 만나러 갑니다>의 판타지 요소가 어떻게 <3일>에 적용되었는지를 살펴보는 데 있다. 그 과정에서 두 영화의 공통점과 차이점을 상세하게 기술하였다.; This present paper is about the research and analysis of the short film <3 Days> which practical uses of fantasy elements.  The research object <3 Days> is a 22 - minute fantasy film about "family problems" in social problems of contemporary families. The author was inspired by Japanese novelist Takchji ichikawa's fantasy love story Be With You at the beginning of the film <3 Days>. Especially the way in which the fantasy elements embodied in the film were performed has a great influence on the composition of the screenplay of the film <3 Days>. Moreover, based on that kind of performance, the film <3 Days> has the theme of "live in the present without regrets", which reflects the purpose of the film. In the process of making the movie <3 Days>, there were two primary difficult aspects. Firstly, how should the heavy movie theme consciousness and fantasy elements be cleverly combined. Secondly, the "family problem" in modern society should be expressed in the form of film. Therefore, the author have tried to express the problem of human being's life and death, maternal love, family misunderstanding and love by using fantasy elements. At the beginning of the production of <3 Days>, it was originally made in the form of a horror film, but worried that the theme of the horror film could not be well expressed, it changed the theme of the film. On this basis, it is also associated with the fact that horror movie themes often contain a large number of fantasy elements. Therefore, similar fantasy movies with non-realism as the theme center have been chosen. The author substituted fantasy films for horror films, which not only combined the non-realistic elements in horror films, but also expressed the theme consciousness of the films. After a lot of efforts, many fantasy elements have been added to the movie's time, space and character. In particular, it refers to the fantasy elements that appeared in the film and apply to <3 Days> before making changes. The purpose of this study is to analyze the fantasy elements appearing in, and on this basis, describe how the fantasy elements in the film have changed and are applicable to the film <3 Days>. In this process, the similarities and differences between the two films were also recorded in details.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title판타지 요소를 활용한 영화 <3일>의 작품분석-
dc.title.alternativeA Study about Film <3 Days> with Practical Use of Fantasy Elements: Comparative Text <Be With You>-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor왕명희-
dc.contributor.alternativeauthorWang, Ming Xi-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak대학원-
dc.sector.department연극영화학과-
dc.description.degreeMaster-
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > THEATER & FILM(연극영화학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE