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컨슈머 마케팅전략을 위한 PI(Product Identity) 정립에 관한 연구 - 20대 30대 여성 포미족을 위한 소형가전제품 디자인을 중심으로

Title
컨슈머 마케팅전략을 위한 PI(Product Identity) 정립에 관한 연구 - 20대 30대 여성 포미족을 위한 소형가전제품 디자인을 중심으로
Other Titles
A Study on the Establishment of PI (Product Identity) for Consumer Marketing Strategy - Focusing on the Design of Small Home Appliances for the FOR-ME CLASS Women in Their 20s and 30s -
Author
윤종영
Keywords
Design Marketing(디자인마케팅); Product Identity(상품아이덴티티); Forme Class(포미족); Single Household(1인가구); Consumer Marketing(소비자마케팅); Small Appliance(소형가전제품)
Issue Date
2018-08
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 24, No. 3, Page. 15-27
Abstract
As the nuclear family has established, such social change has resulted in increase of single-person household and new consumer class. These people are likely to purchase small space furniture and smaller and slimmer home appliance, rather than large furniture and home appliance and these changes have changed the landscape of appliance market. The group at the center of this change is the ‘For-Me Class’ women. Therefore, this study suggested that new class has come and the changed consumption market is different with previous market, it’s required to come up with PI(Product Identity) suitable for new market. To suggest the PI(Product Identity) suitable for new market, the purchase motivation and consumer sentiment of For-Me Class women were analyzed in this study, based upon domestic dissertations and academic journals. Also, To collect the opinions of the ‘For-Me Class’ women, the questionnaire was made to acquire information on For-Me Class’s women in their 20s and 30s living and conduct on, off-line survey. The research findings showed that ‘For-Me Class’ preferred easy-to-approach market and was influenced by marketing when choosing products. Furthermore, there was a little difference in preference in product design by individuals but most of them preferred simple and achromatic-colored product. As the new consumption class has appeared, the company is required to focus on the For-Me Class’s purchasing process and their psychology in order to supply appropriate products and effectively promote products and induce them to purchase products. Therefore, this study suggested the PI(Product Identity) and design method in which enterprises develop appropriate small-sized home appliances to supply to the market and satisfy new consumers ‘For-Me Class’ women. 핵가족화가 정착되고 이러한 사회적인 변화로 1인 가구 증가와 함께 새로운 소비 계층이 등장하고 있다. 이들은 대형가구보다는 소형가구를 구매하고 대형가전제품보다는 더 작은 소형가전제품을 구매하고 있고 이러한 변화로 가전제품 시장의 판도가 바뀌었다. 이 변화의 중심에 있는 집단이 바로 ‘여성 포미족’이다. 따라서 본 논문은 새로운 소비 계층의 등장으로 변화된 소비시장은 기존의 시장과는 다르므로 이에 새로운 시장에 적합한 가전제품만의 PI(Product Identity) 필요하다고 생각하여 연구되었다. 새로운 시장에 적합한 PI(Product Identity)를 제시하고자, 소비자 행동, 심리 등을 참고할 수 있는 국내학위논문과 전문매체를 참고하여 여성 포미족의 구매동기 및 소비 심리를 분석하였다. 문헌 이외에도 실질적으로 여성 포미족들의 의견을 수렴하기 위해 설문지를 직접 제작하여 포미족의 범위에 속해있는 20대, 30대 여성을 대상으로 온라인, 오프라인 설문조사를 진행하였다. 그 결과 ‘여성 포미족’은 주로 손쉽게 접근할 수 있는 시장을 선호하였고 그에 따라 제품을 선택할 때 마케팅의 영향을 받고 있었다. 그뿐만 아니라 개인별로 제품의 디자인에 대한 선호도는 약간의 차이를 보였지만 대부분 군더더기 없이 심플하며, 무채색의 컬러를 갖고 있는 제품들을 선호하였다. 새로운 소비계층이 등장한 만큼 기업은 포미족의 구매과정과 그 심리에 집중하여 그들에게 알맞은 제품을 공급하고 동시에 효과적으로 홍보하여 제품을 구매하도록 유도하여야 한다. 따라서 본 논문은 사회, 경제구조의 변화에 따라 새로운 소비계층으로 떠오른 ‘여성 포미족’을 대상으로 기업이 적합한 소형가전제품을 개발하여 소비시장에 공급하고 또 소비자 포미족도 만족시킬 수 있을 제품의 PI(Product Identity)와 하나의 디자인방법을 제시한다.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE07537273https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/99036
ISSN
1598-6497
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COLLEGE OF COMPUTING[E] > MEDIA, CULTURE, AND DESIGN TECHNOLOGY(ICT융합학부) > Articles
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