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dc.contributor.author전범수-
dc.date.accessioned2019-02-13T02:21:24Z-
dc.date.available2019-02-13T02:21:24Z-
dc.date.issued2018-11-
dc.identifier.citation사회과학연구, v. 34, No. 4, Page. 29-58en_US
dc.identifier.issn1225-4096-
dc.identifier.urihttp://www.dbpia.co.kr/Article/NODE07564343-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/98928-
dc.description.abstract이 연구는 중화권(중국, 홍콩, 대만) 영화의 관람 동기를 파악하고, 영화 장르 선호도, 중화권 영화관람 동기, 중화권 영화 선택 기준, 중화권 영화 정보원, 그리고 확장된 계획행동이론 변인을 통해 중화권 영화 관람 경험이 있는 대학생들의 중화권 영화 관람의도 결정요인을 확인해 보고자 했다. 이를 통해 중화권 영화가 한국에서 흥행할 수 있는 요건이 무엇인지에 대한 함의를 이끌어 내고자 한 것이다. 중화권(중국, 홍콩, 대만)의 영화를 극장에서 관람한 경험이 있는 대학생 452명을 대상으로 진행한 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 중화권 영화 관람 동기는 자아성찰 및 경험, 중화권 문화 선호, 콘텐츠 선호, 사회적 상호작용, 휴식 등 5개 동기로 나타났다. 둘째, 위계적 회귀분석의 최종단계에서 중화권 영화 관람의도에 영향을 미치는 변인은 드라마 장르 영화 선호도, 중화권 영화 관람 동기 중 자아성찰 및 경험 동기, 사회적 상호작용 동기(-), 휴식 동기, 중화권 영화 관람 편수, 중화권 영화 선택 기준 중 영화 줄거리 소재, 중화권 영화 정보원 중 인터넷 정보, 확장된 계획행동이론 변인 중 태도, 인지된 행위통제, 사회적 동조 변인인 것으로 나타났다. 이 연구는 이러한 연구 결과를 바탕으로 중화권 영화의 활성화를 위한 조건에 대해 제언하였다. This study set out to identify Korean people"s motivations to watch movies made in Greater China (People"s Republic of China, Hong Kong, and Taiwan) and check the determinants of their intention to watch movies made in Greater China according to their movie genre preference, motivations to watch such movies, criteria to select such movies, information sources of such movies, and variables of the Extended Theory of Planned Behavior in order to find implications for the requirements for movies made in Greater China to become a box office hit in South Korea. For these purposes, the investigator conducted a survey of 452 college students that had experience of watching a movie made in Greater China (People"s Republic of China, Hong Kong, and Taiwan) at a movie theater. The findings were as follows: First, there were five motivations to watch a movie made in Greater China: self-examination and experience, preference for the culture of Greater China, content preference, social interaction, and rest. Second, in the final stage of hierarchical regression analysis, their intention to watch a movie made in Greater China was influenced by their preference drama and movie genres, self-examination and experience, social interaction (-), and rest under the category of motivations to watch a movie made in Greater China, the number of movies made in Greater China they had watched, the movie synopsis and material under the category of criteria to select a movie made in Greater China, information on the Internet under the category of information sources of movies made in Greater China, and attitude, perceived behavior control, and social conformity under the category of Extended Theory of Planned Behavior variables. Based on these findings, the study made proposals about the conditions of vitalizing movies made in Greater China.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher경성대학교 사회과학연구소en_US
dc.subject중화권 영화en_US
dc.subject중화권 영화 관람 동기en_US
dc.subject중화권 영화 관람의도en_US
dc.subjectMovie made in the Greater Chinaen_US
dc.subjectMotivation to watch a movie made in the Greater Chinaen_US
dc.subjectIntention to watch a movie made in the Greater Chinaen_US
dc.title대학생들의 중화권 영화 관람의도 결정요인 연구 − 중화권 영화 관람 경험자를 중심으로en_US
dc.title.alternativeA Study on the Determinants of Korean People’s Intention to Watch a Movie Made in Greater China : With a focus on college students whit experience of watching a movie made in Greater chinaen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no4-
dc.relation.volume34-
dc.identifier.doi10.18859/ssrr.2018.11.34.4.29-
dc.relation.page29-58-
dc.relation.journal사회과학연구-
dc.contributor.googleauthor黃于恬-
dc.contributor.googleauthor전범수-
dc.contributor.googleauthor이정기-
dc.relation.code2018018645-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF COMMUNICATION[E]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF JOURNALISM & MASS COMMUNICATION-
dc.identifier.pidccblade2-
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