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dc.contributor.author최인영-
dc.date.accessioned2019-02-12T06:19:08Z-
dc.date.available2019-02-12T06:19:08Z-
dc.date.issued2018-12-
dc.identifier.citation브랜드디자인학연구, v. 16, No. 4, Page. 151-160en_US
dc.identifier.issn1738-0863-
dc.identifier.urihttps://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART002417178-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/98880-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 이중 언어를 사용하는 브랜드디자인에 있어 서체와 브랜드 연상 요소의 관계를 정리하는 데 있다. 이를 기준으로 중국 소비자를 대상으로 한 설문조사를 실행하여 기본적인 이중 언어 서체의 방향을 제안하였다. 본 연구의 연구방법은 먼저 문헌자료를 통해 본 연구의 이론적 배경인 브랜드 연상과 서체를 정리하였고 이를 바탕으로 설문조사 방법을 설계하여 설문조사를 진행하였다. 연구범위는 단어에 적합한 형태 체계를 보유한 서체를 선택하는 데 있어 서체 분류를 참고하였다. 설문조사는 6월 20일부터 28일까지 일주일 동안 중국 상해에서 20대 여성 100명을 대상으로 실시하였다. 설문조사로 수집한 자료는 엑셀 프로그램을 사용하여 코딩하였고, 이를 SPSS 프로그램을 사용하여 빈도분석과 카이제곱 분석을 실시하여 문항의 유의적인 신뢰수준(p<0.05)을 분석하였다. 본 설문조사를 통해 중국 상해 20대 여성 소비자들이 브랜드를 이해하는데 있어 이중 언어 서체의 방향과 중요성을 정리하였다. 연구 결과 다양한 문항에서 나온 일관성 높은 피험자의 동일한 선택은 설문조사의 높은 신뢰성을 보여준다. 이는 이중 언어 서체 설문조사가 효율적이라는 의미로 해석된다. 본 연구는 타 문화권 시장에 진출하는 브랜드를 구축하는 데에 필요한 브랜드디자인의 기초 연구인 이중 언어 서체 믹스 방법에 대한 이해를 돕고 이를 실행하는 기초 연구인 설문조사이다. 본 연구의 완성도를 높이기 위해 후속 연구로서 다양한 문화권 소비자를 대상으로 조사를 진행하고자 한다. The purpose of this study is to clarify the relationship between typefaces and brand association in brand design using bilingual. Based on this, a survey of the Chinese consumers was conducted, suggesting the direction of basic bilingual fonts. The research method of this study compiled from the literature, and the theoretical background of this study, Brand Association, and type mix, which were then formulated and surveyed. The scope of the study referred to the type classification in selecting fonts that have a formal system suitable for words. The survey was conducted for a week in Shanghai, China from June 20 to 28. The data collected by the survey were coded using the Microsoft Excel program, which was analyzed for significant confidence (p<0.05) in the questions by conducting frequency analysis and chi-square analysis using the SPSS program. In this survey, women in their 20s in Shanghai, China, have summarized the direction and importance of the bilingual type mix in understanding the brand. The same choice of coherent subjects from various questions shows the high reliability of the survey. Furthermore, the study indicated that the bilingual type mix survey is valid. This study is based on a survey, which is the fundamental study of the bilingual type mix method, which is the essential study of brand design needed to build brands entering other cultures. To enhance the completeness of this research, the researcher will conduct a survey of consumers in various cultures as a follow-up study.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국브랜드디자인학회en_US
dc.subject브랜드 연상en_US
dc.subject서체en_US
dc.subject이중 언어en_US
dc.subjectBrand Associationen_US
dc.subjectTypefaceen_US
dc.subjectBilingualen_US
dc.title이중 언어 서체에 따른 브랜드 연상에 대한 연구en_US
dc.title.alternativeA Study on the Brand Association by Bilingual Typefacesen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.noVol. 16 No. 4-
dc.relation.volume48-
dc.identifier.doi10.18852/bdak.2018.16.4.151-
dc.relation.page151-160-
dc.relation.journal브랜드디자인학연구-
dc.contributor.googleauthorChoi, Albert Young-
dc.relation.code2018019708-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF DESIGN[E]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF COMMUNICATION DESIGN-
dc.identifier.pidaychoi-
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > COMMUNICATION DESIGN(커뮤니케이션디자인학과) > Articles
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