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서비스 디자인 기반의 개인 진료정보교류 플랫폼 서비스 현황 연구 - 의료 분야의 플랫폼 서비스 디자인 사례를 중심으로 -

Title
서비스 디자인 기반의 개인 진료정보교류 플랫폼 서비스 현황 연구 - 의료 분야의 플랫폼 서비스 디자인 사례를 중심으로 -
Other Titles
A Study on the Service Platform of an Individual Medical Information Exchange Platform(MIEP) Based on Service Design - Focused on Case Studies of Platform Service Design in Medical Field
Author
송지성
Keywords
Medical Information Exchange Platform(MIEP)(진료정보 교류플랫폼); Service Design(서비스 디자인); u-Healthcare(유-헬스케어)
Issue Date
2018-12
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 24, No. 4, Page. 303-317
Abstract
The purpose of this study is to examine the problems and current status of the medical information exchange platform service being implemented in Korea and to search for the importance and future direction of the user oriented service design so that both patients and medical institutions can have access to smooth services. The research method is to describe the current status of mobile platform services in domestic medical institutions. As the medical industry expands, the number of platforms delivering medical and health information using the latest information communication such as the block chain and the Internet of Things is increasing, we investigate and analyze the cases of domestic companies. We also review the purpose and progress of medical information exchange platform projects in Korea and discuss the problems of services and the direction of service design that can be combined with u-health care industry in the future. The comprehensive analysis and research conclusion is the activation of the u-healthcare industry through the expected effects of the national medical information exchange platform service. It is necessary to collect patients’ scattered medical information and exchange information between patients and hospitals through the platform, and the exchange of such information should be developed into patient customized medical service. In order to activate medical service design in the future, existing regulations should be rationally rearranged, personal information should be supplemented and user oriented service design should be integrated as well. Service design in the medical field will become an essential element in the national medical industry. 본 연구에서는 국가에서 시행 중인 진료정보교류 플랫폼 서비스의 문제점과 현황에 대하여 살펴보고 환자와 의료기관 모두가 원활한 서비스를 이용할 수 있도록 사용자 중심의 서비스 디자인의 중요성과 향후 방향성을 모색하는데 목적이 있다. 연구방법은 국내 의료기관의 모바일 플랫폼 서비스현황에 대해 기술한다. 의료산업이 확대되면서 블록체인, 사물인터넷 등과 같은 최신 정보통신을 이용하여 의료 및 건강정보를 전달하는 플랫폼이 증가함에 따라 국내 기업 사례를 조사 및 분석하여 본다. 국가에서 시행 중인 진료정보교류 플랫폼 사업의 목적과 진행현황을 살펴보고 서비스의 문제점과 앞으로 u-헬스케어 산업과의 접목 가능한 서비스 디자인 방향도 논의한다. 종합분석 및 연구결론은 국가 진료정보교류 플랫폼 서비스의 기대효과를 통한 u-헬스케어 산업의 활성화이다. 진료정보교류는 흩어져 있던 환자의 의료정보를 모아 플랫폼을 통하여 환자와 병원 간의 정보가 교류되며 이런 정보의 교류는 환자의 맞춤형 의료서비스로 발전되어야한다. 향후 의료 서비스 디자인을 활성화하기 위해서는 기존의 규제를 합리적으로 재정비하고 개인정보 보완 및 사용자 중심의 서비스 디자인의 통합이 이루어져야 한다. 의료 분야의 서비스 디자인은 향후 국가 의료산업에 있어 필수적 요소가 될 것이다.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE07589429https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/98871
ISSN
1598-6497
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > COMMUNICATION DESIGN(커뮤니케이션디자인학과) > Articles
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