428 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author윤충한-
dc.date.accessioned2019-02-12T05:15:51Z-
dc.date.available2019-02-12T05:15:51Z-
dc.date.issued2018-12-
dc.identifier.citation경제교육연구, v. 25, No. 3, Page. 137-161en_US
dc.identifier.issn1226-7805-
dc.identifier.urihttp://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3653629-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/98855-
dc.description.abstract이 논문에서는 저자의 경제학 교육경험을 정리하면서 ‘실증연구를 통한 경제학 교육(이하 실구경)’을 제안한다. 학생들이 경제학 지식을 배우고 축적하는 것에서 나아가 그것을 활용하도록 권장하자는 취지이다. 이 실구경은 다음 세가지의 특징을 가지고 있다. 첫째, 연구주제를 학생들이 선택하되 그 실용성이 높을수록 좋다. 둘째, 연구방법으로 설문조사 또는 기존자료의 회귀분석 등과 같은 실증적인 방법을 사용해야 한다. 셋째 팀프로젝트로 진행하면서 팀원 중 한명이 기존 문헌의 조사를 포함하여 연구결과를 더 의미있고 이해하기 쉽도록 작성하는 역할을 담당하도록 한다. 실구경이 이루어질 수 있는 유인메카니즘을 다음과 같이 제안하였다. 첫째, 결과보고서 평가의 객관성을 높이기 위해 성적부여과정에 동료교수를 개입시키면 좋다. 둘째, 일반수업과 같이 학점을 3학점으로 하여 교수와 학생들이 일반수업과 비슷한 수준의 노력을 투여할 수 있도록 해야 한다. 셋째, 공식적 수강신청 이전에 학생들이 연구팀을 구성하여 아주 간단한 연구프로포절을 제출하게 하고 교수가 심사를 통해 수강신청을 허용해야 한다. 이러한 제안은 순전히 저자의 관련교육경험에 기초하였는데, 이 논문의 시사점은 이미 실구경과 유사한 수업을 진행하고 있는 교수들 간의 정보교환이 필요하다는 것이다. In this paper, the authors summarize their teaching experiences in economics education and propose ‘teaching economics through empirical research (TEER).’ The intention is to encourage students to utilize their economics knowledge. TEER has the following three characteristics. First, students have to select research topics. Second, empirical methods such as surveys or regressions of existing data needed to be used as research methods. Third, one of the team members for the project should be responsible for making the report well written and easily readable, especially focusing on the literature review which makes the empirical result meaningful. The authors propose the incentive mechanism as follows. First, in order to increase the objectivity of evaluation of the report, It is recommended to involve peer professors in the grading process. Second, students should be given 3 credits in the same way as general classes so that professors and students can apply the same level of effort on ‘TEER’ as general classes. Third, before formal registration students should form a research team to submit a very simple research proposal to professors and professor allow for registration through examining of the proposal.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국경제교육학회en_US
dc.subject경제학교육en_US
dc.subject실증연구en_US
dc.subject연구교과목en_US
dc.subject캡스톤en_US
dc.subjectEconomics educationen_US
dc.subjectEmpirical researchen_US
dc.subjectResearch courseen_US
dc.subjectCapstoneen_US
dc.subjectPBLen_US
dc.title실증연구를 통한 경제학교육en_US
dc.title.alternativeTeaching Economics through Empirical Researchen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no3-
dc.relation.volume25-
dc.relation.page137-161-
dc.relation.journal경제교육연구-
dc.contributor.googleauthorKang, Imho-
dc.contributor.googleauthorYoon, Choonghan-
dc.relation.code2018018464-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF BUSINESS AND ECONOMICS[E]-
dc.sector.departmentDIVISION OF ECONOMICS-
dc.identifier.pidyoonchoo-
Appears in Collections:
COLLEGE OF BUSINESS AND ECONOMICS[E](경상대학) > ECONOMICS(경제학부) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE