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수술실 간호오류 예방을 위한 사례중심 멀티미디어 학습콘텐츠 개발

Title
수술실 간호오류 예방을 위한 사례중심 멀티미디어 학습콘텐츠 개발
Other Titles
Development of Case-based Multimedia Learning Contents for Preventing Malpractice in Operating Room
Author
황선영
Keywords
간호사; 의료과오; 멀티미디어; 교육기술; Nurses; Malpractice; Multimedia; Educational Technology
Issue Date
2016-10
Publisher
한국콘텐츠학회
Citation
한국콘텐츠학회 논문지, v. 16, NO. 10, Page. 522-532
Abstract
본 연구에서는 수술실에서의 간호오류 예방을 위한 간호사 대상의 교육을 목적으로 문헌고찰과 실제 경험한 오류사례와 요구도 조사 및 수술실 사건보고서 자료 분석을 통하여 사진, 음성녹음, 플래시 애니메이션, 동영상 자료를 활용한 사례중심 멀티미디어 학습콘텐츠를 개발하였다. 1시간 분량의 학습콘텐츠는 4가지 학습영역으로 구성되었으며, 학습영역별로 성우의 음성과 함께 플래시애니메이션을 활용한 실제 간호오류 사례를 이야기 형식으로 제공함으로써 학습자로부터 흥미와 현장감을 높였다. 또한 각 영역별 사례를 통해 학습자에게 비판적 사고를 유도하였고 표준화된 수술실 간호업무프로토콜을 대처방안으로 제시함으로써 교육의 효과성을 높이고자 하였다. 본 연구에서 개발된 학습콘텐츠는 신규간호사 뿐만 아니라 경력 간호사의 수술실 간호오류 예방을 위한 교육용 자료로써 실무에서 활용될 수 있기를 바라며, 콘텐츠의 지속적인 수정·보완을 위한 시스템 마련과 지원이 필요할 것으로 본다. Purpose: This study was conducted to develop case-based self-learning multimedia contents for preventing malpractice that frequently occurred among nurses working in the operating room. Methods: Based on the learning needs of operating room nurses, real case reports, and literature reviews, the case-based multimedia learning contents were developed according to the instructional design procedure. The assessment of learning needs was performed by the combination of surveys using structured questionnaire and of interviews for 40 operating room nurses. Results: The learning contents included four learning modules with real malpractice cases from the areas of operating preparation, nursing skills during operation, environmental management of operating room, and patient safety and observation-related. The 80 minute long case-based multimedia learning contents were finally developed after content validity tests from clinical experts. Each module contained photos, sounds and flash animation with voice recording on the contents of nursing error cases and standardized protocols. Conclusion: The developed multimedia learning contents based on real error cases in this study can be utilized as an educational hands-on training materials for nurses to prevent malpractice in the operating room.
URI
http://koreascience.or.kr/article/JAKO201631642278691.pagehttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/81061
ISSN
1598-4877
DOI
10.5392/JKCA.2016.16.10.522
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COLLEGE OF NURSING[S](간호학부) > NURSING(간호학부) > Articles
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