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dc.contributor.author정철-
dc.date.accessioned2018-11-22T06:30:46Z-
dc.date.available2018-11-22T06:30:46Z-
dc.date.issued2016-09-
dc.identifier.citation관광학연구, v. 40, NO. 8, Page. 23-41en_US
dc.identifier.issn1226-0533-
dc.identifier.urihttp://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3463259-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/80582-
dc.description.abstract본 연구는 여행상품 옵션선택에서의 옵션 프레이밍 효과를 밝히고 옵션 프레이밍과 정보제시 유형간의 상호작용 효과를 분석하고자 하였다. 이를 밝히기 위해 유사 실험연구를 실시한 결과, 총 200개의 표본이 수집되었으며 수집된 200개의 표본을 독립표본 T-test, 다변량 분산분석 등의 통계적 검증을 위해 사용하였다. 분석 결과, 옵션추가 프레이밍과 옵션삭제 프레이밍 중 옵션삭제 프레이밍에서 옵션선택 수, 상품 총 가격이 높게 나타남을 확인하였다. 또한 정보제시 유형간의 상호작용 효과가 나타남을 밝혔다. 구체적으로는, 정보제시 유형을 텍스트와 이미지로 구성된 시각적 정보와 동영상으로 구성된 시청각적 정보를 제공하였을 때 시청각적 정보의 상호작용 효과가 높게 나타났다. 이를 통해 옵션 프레이밍 효과에 있어서 정보제시 유형이 상호작용변수로 작용함을 확인할 수 있다. 따라서 본 연구는 이러한 결과를 통해 여행업계의 새로운 상품 도입 시 유용한 근거자료로 활용될 수 있기를 기대한다. This study aims to identify the option framing effect and analyze the interactive effect between this option framing effect and its types of information. To achieve this, quasi-experience was conducted, and a total of 200 samples were used to verify these results statistically. Also, an Independent T-test was performed to analyze result differences using option framing. Then, a multivariate analysis of variance (MANOVA) was carried out to verify these interactive effects. These results showed that the option selection number and the total product price were higher in terms of option subtractive framing than option additive framing. In terms of interactive effects between types of information, specifically, the interactive effects of visual-auditory information were higher. That is, the first type of information was visual information, consisting of texts and images; the other was visual-auditory in consisting of video clips. The results show that, because of the option framing effect, the types of information may have an effect as an interactive variance. Therefore, this paper expects such results may prove useful as grounds for introducing new products throughout the travel industry.en_US
dc.description.sponsorship이 논문은 제80차 한국관광학회 학술대회에서 수상한 발표 논문을 수정ㆍ보완하여 작성되었으며, 2015년도 정부(미래창조과학부)의 재원으로 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 기초연구사업임(2015R1A5A7037751).en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국관광학회en_US
dc.subject옵션 프레이밍en_US
dc.subject여행상품en_US
dc.subject옵션선택en_US
dc.subject정보제시 유형en_US
dc.subjectOption framingen_US
dc.subjectTravel producen_US
dc.subjectOption choiceen_US
dc.subjectType of informationen_US
dc.title여행상품 옵션선택에서의 옵션 프레이밍 효과 -정보제시 유형을 중심으로-en_US
dc.title.alternativeThe Effect of Option Framing on Travel Product Option Choice: Focusing on the Type of Informationen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no8-
dc.relation.volume40-
dc.identifier.doi10.17086/JTS.2016.40.8.23.41-
dc.relation.page23-41-
dc.relation.journal관광학연구-
dc.contributor.googleauthor신진옥-
dc.contributor.googleauthor정철-
dc.contributor.googleauthorShin, Jin-ok-
dc.contributor.googleauthorJeong, Chul-
dc.relation.code2016018226-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S]-
dc.sector.departmentDIVISION OF TOURISM-
dc.identifier.pidjeong72-
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COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > TOURISM(관광학부) > Articles
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