432 0

부동산 시장 O2O(Online to Offline) 앱서비스의 만족도 및 재이용에 관한 연구

Title
부동산 시장 O2O(Online to Offline) 앱서비스의 만족도 및 재이용에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Satisfaction and Reuse of Real Estate O2O (Online to Offline) App Services
Author
임규건
Keywords
부동산중개; O2O; 고객만족; 재이용; 부동산 앱서비스; 부동산인터넷; Real Estate Brokerage; O2O; Customer Satisfaction; App Service; Online Brokerage
Issue Date
2016-09
Publisher
한국경영정보학회
Citation
Information Systems Review, v. 18, NO. 3, Page. 97-110
Abstract
본 연구는 최근 급성장하는 O2O 비즈니스 모델 중 부동산 모바일 중개업체의 사업모델을 분석하고, 사용경험이 있는 사용자를 대상으로 한 재이용의사를 조사하여 사용자의 만족도와 재이용과의 관계를 분석하였다. 연구결과 부동산중개 앱서비스 사용의 용이성과 유용성은 고객만족에 양의 영향을 주며, 이는 재이용에 긍정적인 영향을 미치고 있는 것으로 분석되었다. 또한 부동산중개 앱서비스에서 연결한 오프라인 중개사무실 사용의 용이성과 유용성도 고객만족에 양의 영향을 주고 있으며, 이 역시 재이용에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구에서는 앱서비스 및 중개업소이용 모두에서 용이성보다 유용성이 고객만족에 더 큰 영향력을 가지는 것으로 분석되었는데, 이는 이용자특성이 주택임차라는 이용목적이 뚜렷한 점에서 유용성의 가치가 이용성보다 더 크다는 것을 보여준다. 따라서 부동산 중개서비스 O2O 시장의 지속적인 성장을 위해서는 이용자의 유용성을 높이는 전략이 필요하다. Real estate brokerage app service is an emerging online-to-offline (O2O) business model. This study analyze the relationship between the satisfaction and reuse of real estate app services through a survey of experienced users of the application. The results show that “ease of use” and “usefulness” of the online app service positively affect customer satisfaction and eventually affects reuse. Moreover, ease of use and usefulness of the offline brokerage introduced by the application positively affects customer satisfaction and eventually affects reuse too. One meaningful finding is the stronger impact of usefulness on customer satisfaction than that of ease of use in both online and offline situations. This finding implies that the value of usefulness is bigger than that of ease of use because of users who purposely use the application to find relevant real estates. The effect of online customer satisfaction on reuse is slightly higher than that of offline. This finding suggests that need to develop a strategy for online applications that focuses on enhancing the usefulness of real estate brokerage app services in the O2O market.
URI
http://www.earticle.net/Article.aspx?sn=283758https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/76681
ISSN
1229-5078
DOI
10.14329/isr.2016.18.3.097
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF BUSINESS[S](경영전문대학원) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE