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성장전략의 기회와 함정: 삼립식품의 시너지 창출

Title
성장전략의 기회와 함정: 삼립식품의 시너지 창출
Other Titles
A Case Study on Vertical Integration and Growth Strategy of Samlip General Food
Author
이상명
Keywords
기업성장; 성장전략; 시너지; 수직적 통합; 다각화; 삼립식품; 양산빵 산업; Growth strategy; Synergy; Vertical integration; Diversification; Samlip; Packaged bakery
Issue Date
2016-08
Publisher
한국경영학회
Citation
Korea Business Review, v. 20, NO. 3, Page. 21-52
Abstract
1945년 상미당이라는 이름으로 출발하여 대한민국의 식문화 산업을 주도해온 삼립식품은 2015년, 창립 70년을 맞이하게 되었다. 지난 70년동안, 삼립식품은 새로운 식문화를 주도하는 선도자적 역할을 하며 성장을 해 왔지만, 그 과정에서 수많은 내외부적 도전에 직면하게 되었고, 이에 대응하였던 전략적 선택의 성공과 실패는 지속적 성장을 고민하는 기업들에게 많은 시사점을 제공해 준다. 삼립식품은 1950년대와 1960년대, 빵이 대중적이지 않은 시기에는 가격경쟁력과 유통망 확대에 주력했었고, 국민소득이 높아지며 새로운 수요가 생기기 시작한1970년대에는 품질개선과 신제품 개발을 통해 시장의 요구에 대응하였다. 경제성장의 결실이 본격화되며 이를 통해 소비자의 기호가 변화되었던 1980년대와 1990년대 초반에는, 핵심사업인 제빵 사업에서의 고급화를 주도함과 동시에 창업 이후 반세기 동안 쌓았던 여러 역량들을 바탕으로 본격적으로 다각화를 추진하였다. 이러한 다각화의 과도한 시도는 기업환경이 급변하는 과정에서 삼립식품에 큰 시련으로 다가왔으며, 결국 파산이라는 결과를 초래하였다. 이후 태인샤니 그룹에 인수되면서 삼립식품은 재도약의 발판을 마련하게 된다. 2002년 피인수 후, 제빵 관련 사업을 중심으로 역량을 모으고, 양산빵 시장에 집중하며 이전의 명성과 영광을 재현하는 발판을 마련하였다. 삼립식품의 뿌리라고 할 수 있는 양산빵 사업에서의 우월적 역량을 바탕으로 2010년 이후,제빵의 원재료부터 최종 제품까지 일관 공정을 완성하는 종합식품회사로의 재도약을 위하여 꾸준히 노력해 왔다. 삼립식품의 이러한 노력들은 자사의 성과와 직접 연결될 뿐 아니라, 모기업인 SPC 그룹 내 다양한 식품 사업의 경쟁력을 강화시키는 데에도 핵심적인 역할을 담당할 것으로 기대된다. 기업의 지속적인 성장과정에서의 전략적 선택들에 대한 고민은 경영전략에 있어서 핵심적인 주제이다. 본 사례는 70년이라는 긴 역사 속에서 수많은 부침을 겪으며 오늘에 이른 삼립식품의 전략적 선택들을 분석하여, 기업성공 및 실패 과정에서의 성장전략이 어떤 차이가 있으며 그 과정에서의 핵심변수들은 어떠했는지를 살펴 보고자 하였다. 특히 다각화 과정에서의 핵심역량과 핵심사업에 대한 고찰을 통하여 수직적 통합을 통한 시너지의 창출이 성장전략에 있어서 어떤 의미를 가지는지를 보다 구체적으로 살펴 보았다. 본 사례를 통한 이러한 시사점들은 지속 성장에 대해 많은 고민을 가지고 있는 기업들에게도 성장전략에 대한 통찰을 제공할 것이다. Samlip General Food, which is a famous bakery company in Korea, celebrated 70th anniversary in 2015. Samlip has grown by responding changes of market environment as well as driving changes of the market. It concentrated its strategic resources on cost reduction and developing distribution channels during 1950's and 1960's when bakery products were not popular. In 1970's, Samlip paid effort especially to improve quality of products. Increased national income during 1970's had led further increased quality expectations and new bakery products in 1980's. Samlip focused its capabilities on developing new products and began to establish stores where daily bakery products were made and sold. However, Samlip bankrupted in late 1990's as a consequence of diversification that was not carefully planned and managed. Samlip General Food was acquired by Tae-in Shany(its name changed to SPC in 2004) in 2002 and restructured its core businesses for packaged bakery products(manufactured and packaged in factory and sold in local grocery stores). Under the strength that had been grown on packaged bakery businesses and corresponding vertical integration, Samlip planned to expand its businesses to ingredients for bakery products and logistics services in 2010’s. This study covered topic of vertical integration and growth strategies of a company that uses expanded capabilities from the results of vertical integration. Change and growth of established companies are important as well as birth of new companies for soundness and sustainability of market. The specific facts and lessons from Samlip and corresponding analysis that are described in this case study can be generalized to offer useful insight for growth strategies of organizations that are under similar situations.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE06748672https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/76112
ISSN
1226-4997
DOI
10.17287/kbr.2016.20.3.21
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