단편영화 <환불>의 연출 미학과 제작 과정 연구

Title
단편영화 <환불>의 연출 미학과 제작 과정 연구
Other Titles
A Study about Film Directing and Producing Process of the Short Film
Author
송예진
Advisor(s)
이상인
Issue Date
2018-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 논문은 단편영화 「환불」의 연출미학과 제작과정에 관한 연구이다. 본고는 영화 「환불」을 통해 ‘연출 미학을 구축하는 방법’에 대해 고찰하며, 또한 「환불」의 구체적인 제작과정을 살펴 ‘효율적인 단편영화 제작 방법’에 대해 모색하고자 했다. 본 연구의 대상이자 주제인 영화 「환불」은 현시대의 사회적 현실인 ‘청년실업문제’를 다룬 이야기로써 런닝타임 24분의 단편영화이다. 「환불」은 외부 공적자금의 지원 없이 감독이 제작자가 되어 만든 단편영화로, 20∼30대 청년들의 ‘입사 취소’라는 사회적 현실 문제를 담는다. 한 개인이 갑작스러운 입사 취소를 경험하고 다시 취업준비생으로 돌아가기 위한 하루를 맞이하며 마주치게 되는 절망의 순간들을 그려낸 작품이다. 「환불」을 만드는 과정에 있어 가장 큰 고민은 두 가지였다. 첫째, 연출로서 미학적 목표를 이루어 내는 것. 둘째, 적은 예산을 보다 효율적으로 활용하는 방법이었다. 「환불」의 내용이 현시대의 사회 문제를 다루고 있는 만큼 이러한 이야기 전개에 맞는 연출적, 미학적 표현방식을 찾는 것은 큰 어려움이었다. 환불에서 가장 중요하게 생각한 것은 현실성이었다. 관객들에게 우리 사회에 실제 존재하고 있는 문제를 보다 사실적으로 보여주고자 했다. 극영화를 사실적으로 표현하기란 생각만큼 쉬운 일이 아니다. 이에 필자는 어떻게 하면 ‘더 현실적’으로 보일 것인가에 대해 끊임없이 생각했고, 이에 대한 답을 리얼리즘 영화에서 찾을 수 있었다. 그 중에서도 다르덴 형제(장-피에르 다르덴과 뤽 다르덴)의 미학이 필자가 추구하는 것과 상당부분 비슷했다. 다르덴 형제의 영화는 ‘사회 구성원 어디에도 속하지 못하고 보호받지 못하는 사회 바깥에 존재하는 인물’을 주로 그린다. 하지만 그 과정에서 인물은 낙담하고 주저앉는 것이 아니라 사회 안으로 들어가기 위해 문을 끊임없이 두드린다. 다르덴 형제는 인물이 처한 상황과 삶의 과정을 현실적으로 관객들에게 보여준다. 그 결과 영화를 본 관객들은 우리가 사는 현실 사회의 문제에 대해 사유하게 된다. 그것은 「환불」이 갖는 미학적 목표와 동일했다. 이에 필자는 다르덴 형제의 영화미학을 분석하고, 「환불」에 맞게 변용하고자 했다. 다르덴의 사실주의 미학은 현실적이지만, 관객을 철저히 관찰자로 두기 때문에 등장인물의 감정과 관객의 감정을 분리시키기도 한다. 다르덴 형제의 영화들과는 다르게 「환불」에서는 관객들을 단순히 관찰자의 역할로만 머무르게 하고 싶지 않았다. 관객이 응시자로 주인공 ‘수진’을 바라보다가도 순간 수진이 되어 수진의 감정에 몰입하기를 바랐다. 그래서 필자는 「환불」에 다르덴의 사실주의 미학에 고전적인 영화 형식을 더하고자 했다. 본 연구는 다르덴 형제의 영화에 나타난 미학을 다양한 측면에서 고찰하고, 「환불」의 연출 요소를 분석함으로써 「환불」에 다르덴 형제의 리얼리즘 미학을 어떻게 변형시키고 적용시켰는지 살펴본다. 그 과정을 통해 단편영화 연출에 있어서 미학적 표현의 확장을 도모하고자 했다. 「환불」은 제작 지원과 같은 외부 공적 지원 없이 이루어진 작품이다. 대부분의 고등교육기관의 교육과정에 속한 단편영화 연출자들은 한정된 제작지원 탓에 독자적으로 예산을 해결하고 있다. 영화 「환불」 역시 연출자와 제작자의 역할을 동시에 진행하며 영화를 제작했다. 적은 예산 안에서 연출적 미학을 구축하기 위해선 보다 많은 것을 생각하고 선택해야 했다. 이에 「환불」의 pre-production, production, post-production 과정과, 각 단계별 구체적인 작업에 대해 분석함으로써 보다 효율적이고 합리적인 제작 운용방법에 대해 모색하였다.; The present paper concerns a study of the film-directing aesthetics and production process of the short film, Refund. Through Refund, this paper examines a method to establish film-directing aesthetics and an efficient way to create a short film via a specific production process. The story of the film Refund, the topic of this study, deals with youth unemployment; it is based on a social reality set in the present day, with a running time of 24 minutes. As a short film created by the director as the producer without external public funding, Refund captures the issues of social reality in which young people in their 20s and 30s get jobs that are ultimately cancelled. Since Refund's story addresses social problems of the current time, the most difficult aspect was building film-directing aesthetics into the developing story. Realism was considered to be most important in Refund. We attempted to realistically portray for the audience an issue that exists in our society. In this regard, this author constantly considered how to show things realistically. At the conclusion of this chain of thought, a realist film emerges. The author pursued aesthetics similar to those of the Dardenne brothers (Jean-Pierre Dardenne and Luc Dardenne), among others. The Dardennes mainly depict characters who do not belong anywhere as members of society who are not protected and exist outside of society. The Dardennes show the audience the situation in which these characters find themselves and the course of their lives in a realistic way. As a result, the audience who sees their films reasons about the problems of the social reality in which we live. This was also consistent with Refund's aesthetic goals. Thus, this author analyzed the Dardennes' film aesthetics and aimed to change and apply them accordingly to Refund. While the Dardennes' realism aesthetics are realistic, they separate the characters' emotions from those of the audience, as they put the audience completely in the observer's position. Unlike the Dardennes' films, this author wanted Refund’’s audience members to see Sujin as an onlooker but at the same time, become Sujin for a moment and immerse themselves in her emotions. In this respect, this author intended to add a classic film format to Refund on top of the Dardennes' realism aesthetics. This study looks into how the Dardennes' realism aesthetics are employed and adapted in the film Refund by examining aesthetics in the Dardennes' films from various aspects and analyzing Refund's directing elements. Through this process, this study intends to explore the expansion of aesthetic expression in short film directing. In addition, Refund is a piece of work produced without external public support such as production funding. The director also worked as the producer when producing this film. In order to establish film-directing aesthetics within a small budget, more had to be considered before selecting these elements. In this regard, this paper aims to explore a more efficient and reasonable way of producing a film than financing the film's budget by an individual, through Refund's specific production process.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/75755http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000433655
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > THEATER & FILM(연극영화학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE