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중국소비자의 한국자동차에 대한 고객만족도 및 재구매 의도에 관한 연구

Title
중국소비자의 한국자동차에 대한 고객만족도 및 재구매 의도에 관한 연구
Other Titles
A Study of the Satisfaction and Repurchase Intention of Chinese Consumers to Korean Automobiles :Focusing on Hyundai and Kia Automobile
Author
양몽추
Alternative Author(s)
Yang, Meng Qiu
Advisor(s)
이 창 원
Issue Date
2018-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
백여 년의 발전 기간을 거쳐 자동차 공업은 이미 전 세계적인 주력산업이 되었는데, 그것은 관련 산업의 성장을 선도했을 뿐 아니라, 전 세계적인 경제의 비약적 발전에 큰 공헌을 하였다. 현재 무역 자유화와 투자 자유화라는 큰 흐름 속에서 자동차 분야의 경쟁은 나날이 치열해지고 있고, 세계 각각의 거대 자동차 기업들이 각종 전략을 채택하여 끊임없이 시장의 확장을 모색하고 있다. 2001년 12월, 중국이 세계 무역 기구에 가입하면서 중국정부는 중국 투자의 기본 환경을 대폭 개선하겠다는 약속을 받아냈다. 게다가 중국 1인 소비 수준이 높아짐에 따라 구매력이 높아지고 잠재력도 정점으로 치 닿고 있는 중국 시장은 이미 글로벌한 자동차 기업들의 각축장이 되었다. 중국의 이웃나라인 한국 역시 질세라 적극적인 태도로 중국 시장에 진출하고 있다. 상기 내용에 대해, 본문은 먼저 중국 자동차 시장의 발전과 현 상황에 대해 소개하고, 중국의 한국 자동차 수입 현황에 대해 소개할 것이다. 중국 소비자들의 자동차 시장에 대한 관심이 높아짐과, 수요가 다양해짐에 따라 향후에는 소비자의 만족도가 중요한 경쟁력 변수가 될 것이다. 이에 따라 자동차의 품질과 서비스 품질은 매우 중요한 요소이다. 연구목적은 중국 소비자가 중국에서 판매하는 한국 자동차를 사용 및 구매한 후의 심리를 알아보는 것에 있다. 또한, 한국 자동차의 제품품질과 서비스 품질, 소비자의 만족도, 재구매 의도 간의 인과관계를 탐색할 것이다. 이론적 연구는 중국의 자동차 시장의 현황과 한국 자동차 기업에 대한 제품품질, 서비스 품질, 고객만족과 재구매 의도를 선행연구를 중심으로 조사하고자 한다. 자료의 처리 분석 방법은 SPSS 21.0 프로그램을 이용하여 통계 처리하였다. 또한 타당성을 검증하기 위하여 요인분석을 실시하였고 연구모형 펴가 및 연구 가설 검증을 위하여 회귀분석을 실시하였다. 최종적으로 연구 모형을 통해 도출된 분석 결과를 기반으로 아래와 같은 연구결과를 얻었다. 첫째, 한국 자동차의 서비스 품질 중의 유형성, 신뢰성, 공감성은 고객만족에 대해 정(+)의 영향을 미친다. 신뢰성, 공감성이 비교적으로 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 한국 자동차의 제품품질은 고객만족에 대해 정(+)의 영향을 미친다. 안전성이 고객만족에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 다음으로 안락성, 스타일, 성능, 경제성의 순으로 나타났다. 셋째, 고객만족은 재구매 의도에 대해 정(+)의 영향을 미친다.; After more than 100 years of development, automobile industry has become the pillar industry in the world, which not only drives the growth of related industries, but also makes a great contribution to the rapid development of the global economy. At present, under the general trend of trade and investment liberalization, the competition in automobile field is becoming more and more intense. The major automobile giants in the world have adopted various strategies to seek market expansion. With China's accession to the World Trade Organization, the Chinese government has made a series of commitments, which have greatly improved the soft environment for Chinese investment, coupled with the increase in China's per capita consumption level as well as the purchasing power. The Chinese market, which possesses great potential, has become the focus of the world multinational automobile enterprises. As a neighbor of China, South Korea is also taking a positive attitude to the world ,especially for the Chinese market. Based on this, this paper introduces the development of China's automobile market as well as the imports of Korean cars and the data shows that the Chinese consumers pay more and more attention to the automobile market and the demands are also varied, so the consumer satisfaction will become an important competitive variable in the future, that means the quality of automobile products and services will become more and more important. This paper aims to explore the psychology of Chinese consumers after using and buying Korean cars sold in China, and the causal relationship of product and service quality, consumer satisfaction and repurchase intention. The theoretical research is based on the current research to investigate the development of Korean automobile in China's automobile market and the attitude of Chinese consumers for Korean automobile, such as the quality of product and service, customer satisfaction and repurchase intention, while in the empirical analysis, the data obtained are firstly computed and analyzed via SPSS Version 21.0 and then the factor analysis and regression analysis are carried out to test the feasibility of the research model and the results are as follows: First of all, the tangible characteristics and the sense of reliability and resonance in Korean automobile service quality have a positive effect on customer satisfaction, especially for the sense of reliability and resonance. Secondly, the product quality of Korean automobile also has an influence on customer satisfaction and the investigation shows that safety has the greatest influence on customer satisfaction, followed by comfort, style, performance and economy. Thirdly, customer satisfaction has a positive impact on repurchase intention.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/75446http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000433998
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