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메가 이벤트 자원봉사자의 참여동기, 활동만족, 행동의도에 관한 연구

Title
메가 이벤트 자원봉사자의 참여동기, 활동만족, 행동의도에 관한 연구
Other Titles
A Study of Volunteers' Motivation, Satisfaction and Behavioral Intention in Mega-Events: A Case of 2018 PyeongChang Winter Olympic Games
Author
심요섭
Alternative Author(s)
Shim, Yo Sup
Advisor(s)
이연택
Issue Date
2018-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
자원봉사활동은 공동체를 위하여 대가나 급여 없이 자발적으로 본인의 시간과 노력, 재능을 제공하는 행위를 말한다. 대한민국 사회의 발전과 자원봉사에 대한 가치인식의 증대로 인해 자원봉사활동 인구도 꾸준히 증가하고 있다. 한국 인구 5분의 1에 해당하는 약 1,200만 명이 자원봉사를 하고 있어 우리 사회에 자원봉사활동 문화가 안정적으로 자리 잡고 있다. 특히 여가활동의 확대와 메가 이벤트, 지역축제·이벤트, 지역 스포츠 이벤트, 국제회의의 개최의 증가로 기존 지역 사회봉사 차원의 자원봉사활동뿐만 아니라, 관광분야 자원봉사자에 대한 수요와 참여도 늘어나 자원봉사의 저변이 확대되고 있다. 1988년 서울 올림픽을 시작으로 2002년 한일 월드컵, 2012년 여수 엑스포, 2018년 평창 동계올림픽까지 국내에서 개최된 세계 3대 메가 이벤트에 각각 수 만 명의 자원봉사자가 활동하여, 환대 정신과 전문적 능력을 겸비한 이들이 대회 성공개최에 큰 기여를 하였다. 또한 최근에는 메가 이벤트 자원봉사활동에 20대 대학생의 참여가 증가하고 있다. 따라서 메가 이벤트의 자원봉사활동에 참여하는 20대 대학생 자원봉사자에 대한 정확한 이해를 위한 체계적인 연구를 함으로써, 성공적인 대회 개최와 운영조직의 효율적인 자원봉사자 운영·관리를 도모해야 한다. 한편 대한민국의 자원봉사활동 인구는 증가하였으나, 국내 전체 자원봉사자의 자원봉사활동 지속성은 낮아지고 있다. 이에 대해 다수의 선행연구에서는 자원봉사자의 참여동기와 활동만족, 행동의도에 대한 체계적인 연구가 부족하고, 메가 이벤트나 지역 스포츠 이벤트 운영조직의 자원봉사 운영시스템이 부실하며 비전문가가 자원봉사 운영을 담당하고 있다는 점을 주요 원인으로 제시하고 있다. 국내 자원봉사자의 재참여의사, 추천의도를 포함한 행동의도 제고에는 이들의 참여동기가 결정적인 요인으로 작용한다. 또한 자원봉사자의 참여동기는 봉사자의 활동만족과 근무태도에 영향을 미칠 수 있다. 따라서 자원봉사활동의 지속성 유지와 자원봉사 운영조직의 효과적인 운영관리를 도모하기 위해서 자원봉사자의 참여동기와 활동만족, 행동의도에 관한 꾸준한 연구가 필요하다. 메가 이벤트의 자원봉사에 대한 수요와 참여가 지속적으로 증가함에도 불구하고, 관광학계에서 메가 이벤트 자원봉사활동에 관한 실증연구는 미비한 상황이다. 또한 메가 이벤트 자원봉사자를 대상으로 다차원적인 자원봉사 동기이론을 적용한 실증적인 연구가 부족하고, 메가 이벤트 자원봉사활동만의 특화된 동기이론이나 구조화된 연구모형이 사실상 부재한 실정이다. 따라서 본 연구는 다차원적인 자원봉사 동기이론을 적용하여, 메가 이벤트 자원봉사자의 참여동기, 활동만족, 행동의도의 영향관계를 종합적으로 분석하고자 하였다. 본 연구에서는 이론적 고찰과 선행연구를 바탕으로 참여동기(이타적·이기적·사회적 동기), 활동만족(개인적 차원 만족·상황적 차원 만족), 행동의도의 세부요인 및 측정항목들을 도출하고, 구조적인 모형을 구축하였다. 본 연구모형을 검증하고자 2018 평창 동계올림픽대회 자원봉사자로 참여한 20대 대학생 자원봉사자를 대상으로 온라인 및 대면설문을 통한 자기기입식 설문조사를 실시하여 총 459부의 설문지가 본 연구를 위한 최종 분석 자료로 활용되었다. 구조방정식 모형 분석(SEM)을 통한 연구모형을 검증한 결과, 본 연구모형이 메가 이벤트 자원봉사자의 참여동기, 활동만족, 행동의도의 관계성을 파악하는 데 적합한 모형으로 입증되었다. 참여동기인 이타적·이기적·사회적 동기 모두 개인적 차원 만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 활동만족 요인인 개인적 차원 만족과 상황적 차원 만족 모두 행동의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 한편, 참여동기 중 이기적 동기를 제외한 이타적 동기, 사회적 동기만 상황적 차원 만족에 유의한 영향을 주는 것으로 확인되었다. 따라서 본 연구에서 설정한 8가지의 연구가설 중 7개의 연구가설이 채택되었고, 1개의 연구가설이 기각되었다. 결론적으로, 본 연구는 기존의 자원봉사 동기이론을 검증할 뿐만 아니라, 메가 이벤트만의 자원봉사 동기이론을 개발·특화시키는 데 기여한다는 점에서 중요한 이론적 시사점을 지닌다. 또한 본 연구는 효율적인 메가 이벤트 자원봉사 운영관리시스템을 개발하는 데 실무적 시사점을 제공한다는 점에서 중요한 의미를 지닌다. 본 연구의 결과가 실제 메가 이벤트 현장에서 자원봉사부문 운영·관리 자료로 활용되기를 기대한다.; Volunteering refers to the act of an individual or a group of people providing their time, efforts, and talents to the community without expecting any form of compensation. The population of volunteers in the Republic of Korea has been steadily increasing, coinciding with the development of Korean society and the increasing awareness of the value of voluntary service. Approximately 12 million people (Ministry of the Interior and Safety in Korea, 2017), which is one-fifth of the population of Korea, actively volunteer; indicating a culture of volunteerism is firmly established in our society. In particular, with the proliferation of mega-events, sporting events, tourism festivals and international conferences in Korea, in addition to existing volunteerism for general community service, the demand for and participation in tourism volunteers is also increasing, thereby expanding the base of voluntary service. Starting with the Seoul Summer Olympic Games in 1988, tens of thousands of volunteers were active in the three mega-events held in Korea: 2002 Korea-Japan World Cup, 2012 Yeosu Expo, and 2018 PyeongChang Winter Olympic Games, and they played a pivotal role for the success of those events. Recently, and not surprisingly, the number of college students in their 20s participating in the mega event volunteering has been increasing as well. It implies that successful conferences with efficient volunteer operation and management would be held through the accurate understanding and systematic research on the college students who participate in the voluntary service related to tourism events and mega-events. In contrast to the increasing number of volunteers in Korea, their intention to continue volunteering is declining. Many precedent studies have indicated that this phenomenon could be accounted for lack of systematic studies on volunteers' motivation, satisfaction, and behavioral intention; the absence of system for volunteer administration and management in mega-events or regional sporting events, and assumed responsibilities on non-professionals for the volunteer management. Volunteers' motivation plays a major role in inspiring their behavioral intention including their intention to continue and recommendation for volunteering. In addition to that, the volunteers' motivation can impact on their satisfaction and work attitude. Thus, it is important for volunteer organizations to understand the volunteers’ motivation, satisfaction and behavioral intention in order to select, arrange, and respond to the volunteers. Although there is a steady increase in demand and participation of volunteering in the tourism sector and mega-events, empirical studies on mega-events voluntary service is inadequate. Moreover, there is a lack of research applying multidimensional volunteer motivation theory for mega event volunteers, and there is virtually no specialized motivation theory and structural model of mega-events volunteering. Therefore, the purpose of this study is to apply the volunteer motivation theory to comprehensively analyze the effect and relationship of volunteers’ motivation, satisfaction, and behavioral intention of mega-events volunteers. In this study, we first identified the detailed factors of volunteers’ motivation (altruistic, egoistic, and social motivation), satisfaction (personal satisfaction, and context satisfaction), and behavioral intention, and then we constructed the structural model through theoretical consideration and precedent studies. In order to verify this research model, a total of 459 questionnaires through online and face-to-face interview were conducted and used as the final analysis data of college students in their 20s who offered service as a volunteer in the 2018 PyeongChang Winter Olympic Games. Analyzing the Structural Equation Model(SEM), this research model has proven to be a suitable for understanding the relationship between the volunteers’ motivation, satisfaction, and behavioral intention of the mega-events volunteers. The results are as follows: (1) altruistic, egoistic and social motivation factors had a significant effect on personal satisfaction; (2) both personal satisfaction and context satisfaction had a significant effect on behavioral intention; (3) on the other hand, excluding egoistic motivation factor, only the altruistic and social motivation had a significant effect on context satisfaction. Thus, seven of the eight hypotheses were supported and only one hypothesis was rejected in this study. In conclusion, this study not only verified the existing volunteer motivational theory but also presented important theoretical implications for the development and specialization of volunteer motivation theory of mega-events only. Also, this study will provide practical implications to develop an efficient system for volunteer administration and management in mega-events. Based on the results, we expect this study will be referred as materials for effective volunteer operation and management of actual mega-event sites.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/75345http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000433709
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GRADUATE SCHOOL OF INTERNATIONAL TOURISM[S](국제관광대학원) > INTERNATIONAL TOURISM(국제관광학과) > Theses (Master)
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