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프로젝트관리 방법론의 도입이 조직혁신과 성과에 미치는 영향

Title
프로젝트관리 방법론의 도입이 조직혁신과 성과에 미치는 영향
Other Titles
A Study on the Impact of Project Management Methodology Adoption on Organizational Innovation and Performance
Author
김승철
Keywords
프로젝트관리; 프로젝트 복잡성; 균형성과표; 프로젝트성과표; 조직혁신; 조직성과; DPSC; Project management; Organizational innovation; PSC; BSC
Issue Date
2016-08
Publisher
한국생산관리학회
Citation
한국생산관리학회지, v. 27, NO. 3, Page. 325-348
Abstract
본 연구의 목적은 프로젝트관리 방법론을 도입하게 하는 동인을 식별하고, 각 도입 동인에 따라 프로젝트관리 방법론이 조직 내면화 과정에 미치는 영향을 분석하며 이를 통해 나타나는 조직혁신과 성과간의 관계를 실증적으로 검증하는 것이다. ISO 9000 품질경영시스템, ISO 14000 환경경영시스템 등 기존의 방법론이 조직혁신과 성과에 미치는 영향에 대해서는 활발한 연구가 이루어지고 있으나 ISO 21500에 의한 프로젝트관리 방법론에 대해서는 연구 성과가 미진한 형편이다. 따라서 이러한 영향 관계 파악을 위해 문헌연구를 통하여 조직혁신에 대한 개념을 정립하고 프로젝트관리 방법론의 도입 동인을 외부적 압력, 내부적 요인의 두 가지로 분류하였으며 이와 관련된 변수의 측정항목을 추출하였고, 프로젝트관리 방법론을 도입한 조직을 대상으로 한 151부의 설문을 바탕으로 확인적요인분석, 신뢰성분석 그리고 구조방정식분석을 실시하여 제시한 ‘Driver for Project Scorecard(프로젝트성과표와 도입 동인: DPSC)’ 연구모형을 검증하였다. 분석결과는 다음과 같다. 외부적 압력은 내부적 요인을 매개로하여 조직에서의 프로젝트관리 방법론에 대한 학습과 성장 요인에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 조직의 학습과 성장은 업무 프로세스 개선과 고객 만족에 유의한 영향을 미치고 있다. 업무 프로세스 개선은 고객 만족에 유의한 영향을 미치며 최종적으로 조직의 재무적 성과에도 긍정적인 영향을 미쳤으나 고객 만족은 재무적 성과에 미치는 직접적인 영향이 없는 것으로 나타났다. The purpose of this study is to identify the motivations for adopting project management methodologies in firms, analyze the impact of these motivations on the internalization processes, such as the learning and growth of the methodologies, and verify the detailed impacts of these processes on organizational innovation and performance. In order to measure financial and non-financial performance, this study analyzes data collected from 151 survey questionnaires sent to firms, and proposes the DPSC model based on the results. As a result of this study, it was found that external pressure does not affect the learning and growth of the organization directly. However, internal factors were shown to mediate the effects of external factors as well as have a directly significant effect on the learning and growth of the organization. The conclusion also shows that the learning and growth of the organization has a positive impact on the improvement of internal business processes and customer satisfaction, and the improvement of internal business processes positively affects customer satisfaction. However, it was also found that only the improvement of internal business processes has a positive impact on financial performance, whereas customer satisfaction does not have any effect.
URI
http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010024946576https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/75084
ISSN
1229-831X
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF BUSINESS[S](경영전문대학원) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Articles
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