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중소벤처기업의 기업가적 지향성과 기업 성과 간 관계에서 중간관리자 전략 활동의 조절효과

Title
중소벤처기업의 기업가적 지향성과 기업 성과 간 관계에서 중간관리자 전략 활동의 조절효과
Other Titles
The moderating impact of middle managersʼ strategy implementation on the entrepreneurial orientation-performance relationship
Author
이상명
Keywords
기업가적 지향성; 성과; 중간관리자; 전략; Entrepreneurial orientation; performance; middle manager; strategy implementation
Issue Date
2016-08
Publisher
한국인사관리학회
Citation
조직과 인사관리연구, v. 40, NO 3, Page. 185-212
Abstract
기업가적 지향성은 기업의 성장 및 성과 제고를 이끌어가는 주요한 요인으로서 이론적・실무적차원에서의 관심이 높아지고 있다. 특히 기존 연구들에서는 기업가적 지향성과 성과와의 관계에대한 논의나 기업가적 지향성과 성과와의 관계를 조절하는 외부적 요인에 대한 논의가 활발하게이루어져 왔다. 그러나 아직까지 기업가적 지향성이 어떠한 기업 내부의 요인들에 의해 성과 제고를 촉진하게 되는지, 즉 기업가적 지향성-성과 간 관계의 조절요인으로서 기업 내부 요인에 중점을 둔 연구는 상대적으로 미흡하다. 이에 본 연구는 기업가적 지향성과 기업 성과와의 관계에영향을 미치는 요인을 기업 내부의 실행 활동 측면에서 논의하는 것을 목표로 하고 있다. 이를위하여 본 연구는 기업가적 지향성을 성과로 실현하는 내부 전략 활동의 주체로서 중간관리자의역할에 중점을 두었으며, 이러한 중간관리자의 역할을 크게 기업가적 지향성의 확산자로서의 역할과 기업가적 지향성의 실행자로서의 역할로 구분하였다. 또한 중간관리자가 기업가적 지향성의확산자 및 실행자로서 경영자 및 부서원과의 관계에서 수행하는 세부 전략 활동을 규명하고, 각각의 전략 활동이 기업가적 지향성과 성과와의 관계에 미치는 조절 효과를 분석하였다. 기술혁신형 중소벤처기업을 대상으로 한 실증분석 결과, 중간관리자가 기업가적 지향성의 확산자로서 전략 수립 과정에 참여하여 관련 내・외부 정보를 전략 수립에 반영하고, 기업가적 지향성을 부서원과 공유・확산하는 활동은 기업가적 지향성과 성과와의 관계에 정(+)의 조절효과를 보였다. 또한기업가적 지향성의 실행자로서 중간관리자가 새로운 전략 대안을 제시하고, 실행계획의 환경 적합성을 높이며, 부서원의 혁신활동을 촉진하는 활동은 기업가적 지향성이 기업 성과에 미치는 긍정적 영향을 더욱 촉진하는 것으로 나타났다. Although the impact of entrepreneurial orientation on firms’ performance was discussed in many previous researches, the question how ntrepreneurial orientation contributes to firms performance in terms of internal process and activities remains unanswered. Therefore, this study intends to discuss internal activities which impact the relationship between entrepreneurial orientation and performance. To this end, we focused on the role of middle managers as a main agent of strategy implementation. We also examined strategy activities that middle managers conduct to expand entrepreneurial orientation of top management team to employee and to do entrepreneurial implementation by themselves in the relationship between upstream managers and the relationship between employees. We then conducted empirical analysis for the moderating impact of middle managers’ strategy implementation on the relationship between entrepreneurial orientation and firms’ performance. According to results, middle manager's strategy activities to expand entrepreneurial orientation of top management team to employees, such as participating in strategy formulation, transferring a variety of information and ideas from internal and external stakeholders, and communicating with employees about organizational purposes and strategic priorities, were found to have positive moderating impact on entrepreneurial orientation and performance relationship. Strategic activities of middle managers as an main agent who implements entrepreneurial orientation, such as suggesting altenative strategy, searching for new opportunities from outside, adapting strategy to environmental change, and encouraging innovative activities of employees, also positively moderate the relationship between entrepreneurial orientation and performance.
URI
http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010024960848https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/75056
ISSN
1229-3520
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF BUSINESS[S](경영전문대학원) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Articles
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