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중국 인터넷 개인방송 시청만족도 및 재시청의도에 관한 연구

Title
중국 인터넷 개인방송 시청만족도 및 재시청의도에 관한 연구
Other Titles
A Study of Chinese Internet Private Broadcasting Viewers’ Viewing Satisfaction and Continue Viewing: Focusing on Viewing Motives, Influence of Parasocial Interaction and Identification
Author
주영
Alternative Author(s)
ZOUYING
Advisor(s)
황상재
Issue Date
2018-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
뉴 미디어는 네트워크와 기술 발달로 인해 전통 미디어에 큰 변화를 안겨 주었다. 특히 인터넷 방송은 특별한 기술이나 장비 없이 PC 또는 모바일 기기 등을 이용해 언제 어디서나 방송을 이용할 수 있는 플랫폼이다. 인터넷과 스마트폰의 보급과 대중화는 개인이 콘텐츠를 기획 하고 제작, 유통시키는 1인 미디어 시대의 가능성을 열어주었다. 또한 최근에는 BJ를 중심으로 기존 영상 장르를 넘어서 개인의 일상생활까지 실시간으로 방송하는 인터넷 개인 방송이 빠르게 성장하고 있다. 이로 인해 인터넷 개인방송은 중국에서 가장 빠르게 성장하는 미디어의 한 형태라고 볼 수 있다. 2015년부터 중국의 인터넷 개인방송은 폭발적으로 발전하기 시작했다. 콘텐츠 의 경우에는 전통적인 쇼방송에서 게임방송으로, 엔터테인먼트에서 예능 프로그램 방송으로 심층 발전하고 있다. 이어 여러 플랫폼이 나타나 인터넷 개인방송 시장에 진입하면서 치열한 경쟁이 벌어지고 있다. 이러한 맥락에서 본 고는 중국 인터넷 개인방송 시장의 급성장으로 인해 중국 시청자들의 인터넷 개인방송의 시청 동기를 밝히고 시청할 때 발생하는 행동과 인식이 시청 만족도와 재시청의도에 어떠한 영향을 미치는지를 보고자 했다. 본 연구는 중국 인터넷 개인방송 시청자의 시청동기가 무엇인지, 시청동기와 사회적 상호작용 그리고 동일시가 시청만족도에 미치는 영향을 파악하고 시청 만족도가 재시청의도에 미치는 영향을 확인하기 위해서 실제로 인터넷 개인방송을 본 적이 있는 중국 사람을 대상으로 중국 설문 조사 전문 사이트를 통해 설문조사를 실시하였다. 총 343부의 설문지를 가지고 SPSS 22 프로그램으로 분석을 진행하였다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. 중국 시청자들의 인터넷 개인방송 시청동기는 ‘공감성’, ‘정보성’, ‘휴식 추구’, ‘오락성’의 4 가지 유형으로 분류하였는데 그 중 공감성 유형이 가장 높은 수준으로 나타났다. 시청동기, 사회적 상호작용 그리고 동일시가 모두 시청만족도에 통계적으로 유의미한 영향을 미쳤다. 즉, 오락성, 정보성, 휴식 추구 시청동기가 높고 BJ와의 사회적 상호작용 인식이 클수록 다른 시청자와의 동일시 인식이 크며 인터넷 개인방송에 대한 시청만족도가 증가하는 것을 알 수 있었다. 또한 인터넷 개인방송 시청만족도는 재시청의도에 유의미한 영향을 미친 것으로 나타났다. 본고는 중국 인터넷 개인방송 시청자를 대상으로 시청자와 BJ 또는 시청자와 다른 시청자 간의 쌍방향 커뮤니케이션이 시청의 만족도와 향후 재시청의도에 얼마나 큰 영향력이 있는지 살펴본 것에 의의가 있다. 실제로 인터넷 개인방송을 제작할 때 방안을 탐색하는 데에 기여할 것이다.; New media brought significant changes to traditional media based on its network and technical improvement. Especially, Internet broadcasting is a platform that could air anytime anywhere using PC or mobile device with specific technique or device. The prevalence of Internet and smart phone opened the possibility of era of media which an individual plan, produce and circulate contents. Also, recently, the Internet media broadcasting video genre and private life of individual centering around BJ on real-time basis is rapidly growing. Internet media broadcasting is a type of rapidly growing media in China. Since 2015, Internet media broadcasting in China grew explosively. As for the contents, it has developed from traditional show, game broadcasting to entertainment variety program broadcasting`. Various platforms advanced to the market and caused keep competition. In this context, this paper aims to verify the watching motive of Chinese viewers based on rapid growth of Chinese Internet media market, and examine the influence of the viewing behavior and recognition to viewing satisfaction and intention to rewatch. This study conducted survey through Chinese professional survey website targeting Chinese viewers who watched Internet media broadcasting in order to examine the watching motive of viewers, and the identification of motive and social interaction to viewing satisfaction. The study analysed total 343 copies of survey using SPSS 22 program. Major study results are as below. The watching motives of Chinese viewers were classified into 4 types; 'openness', 'information' ,'pursuing relaxation', 'entertainment'. Openness had the highest response. Watching motive, social interaction and identification all had statistically significant influence to viewing satisfaction. In other words, higher information, pursuing relaxation and entertainment watching motive and higher social interaction with BJ leads to higher identification with other viewers, and increased viewing satisfaction of internet media broadcasting. Also, the viewing satisfaction of Internet media broadcasting has significant influence to intention to rewatch. This paper is significant as it examined the influence of double-way communication between viewers and BJ or viewers and other viewers to viewing satisfaction and intention to rewatch targeting Chinese Internet media broadcasting. It will contribute to exploring the methods to make actual Internet media broadcasting.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/69301http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000432877
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