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dc.contributor.author한동섭-
dc.date.accessioned2018-04-15T05:36:19Z-
dc.date.available2018-04-15T05:36:19Z-
dc.date.issued2011-06-
dc.identifier.citation언론과학연구,Vol.11, No.2 [2011],501-532(32쪽)en_US
dc.identifier.issn1598-2653-
dc.identifier.urihttps://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART001561045-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11754/66498-
dc.description.abstract본 연구는 사회적 네트워크를 기반으로 하고 있는 트위터와 신문/방송뉴스의 의제를 비교하여 의제설정 가능성을 탐색하고자 하였다. 정치인 트위터 의제를 전통적인 뉴스 미디어인 신문과 방송뉴스 의제와 비교하고, 속성의제를 중심으로 다른 매체와 어떤 관계가 있는지 실증적으로 분석하였다. 연구결과, 트위터는 기존 미디어와 공유되는 핵심의제(대상의제)를 형성하고 있었다. 그리고 정치인들의 정당에 따라 대상의제와 속성의제에 차이가 있음을 확인하였다. 속성의제는 트위터와 신문/방송뉴스 간 유의미한 순위상관관계가 있었다. 세부 매체로 나누어 살펴보면, 대상의 제와 속성의제에서 모두 한나라당 정치인 트위터와 『조선일보』가 높은 순위상관관계가 있었다. 매체 간 의제설정효과는 정치인 트위터 의제가 앞선 시점의 신문의제와 상관관계가 있었으며, 방송뉴스 의제에 영향을 주는 것으로 나타났다. 따라서 정치인 트위터는 전통적인 뉴스 미디어와 일정 부분 의제를 공유하면서 나름대로의 의제를 형성하며, 매체 간 의제설정의 가능성을 보여주고 있다.This study was performed to explore the possibility of agenda-setting by comparing agendas between twitters that is based on social network and traditional news media. The present study compares the agenda of politicians’ twitters with those of traditional news media and analyses empirically, focusing on the second-level agenda, what relation there is. The results showed that twitters formed the core first-level agenda, which is shared with traditional media. Moreover, it has been confirmed that depending on which political party a politician is associated with, there occur differences in both the first-level and the second-level agenda. It has been found that the second-level agenda has a statistically significant rank-order correlation with the traditional media. When examined one by one, it showed that there is a high rank-order correlation between ‘Chosun Ilbo’ and twitters of the members of ‘The Grand National Party’. Considering intermedia agenda-setting effect, agenda of politicians’ twitters had the correlation with newspaper agenda of previous time and affect broadcasting news agenda. Accordingly, it is assumed that twitter forms agenda in its own way, sharing some part of agendas with the traditional news media. In addition, it seems that there is a possibility of intermedia agenda-setting.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국지역언론학연합회en_US
dc.subject의제 형성en_US
dc.subject정치인 트위터en_US
dc.subject의제 상관성en_US
dc.subject매체 간 의제설정en_US
dc.subject소셜 미디어en_US
dc.subjectagenda formationen_US
dc.subjectpolitician’s twitter agendaen_US
dc.subjectintermedia agenda-settingen_US
dc.subjectsocial mediaen_US
dc.title정치인 트위터와 신문․방송뉴스의 의제 상관성에 관한 연구en_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no2-
dc.relation.volume11-
dc.relation.page501-532-
dc.relation.journal언론과학연구-
dc.contributor.googleauthor한동섭-
dc.contributor.googleauthor최진호-
dc.relation.code2012216366-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF MEDIA COMMUNICATION-
dc.identifier.piddshan27-
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COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > MEDIA COMMUNICATION(미디어커뮤니케이션학과) > Articles
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