584 0

융복합교육 프로그램 구성을 위한 기초 연구: 현장 사례 분석을 통한 구성틀 적용 가능성 탐색

Title
융복합교육 프로그램 구성을 위한 기초 연구: 현장 사례 분석을 통한 구성틀 적용 가능성 탐색
Other Titles
Developing Yungbokhap Education Programs: A Development Framework and Its Applications
Author
함승환
Keywords
주제어 융복합교육; 융복합교육 프로그램 구성틀; 융복합목표; 융복합 방식; 융복합맥락; yungbokhap education; program development; development framework
Issue Date
2013-06
Publisher
학습자중심교과교육학회
Citation
학습자중심교과교육연구, 2013, 13(3), p.483-513
Abstract
본 연구에서는 융복합교육 관련 선행 연구의 문헌 고찰을 통해 융복합교육 프로그램 구성틀을 이론적 차원에서 구안하고 이를 실제 학교 현장에서 융복합교육으로 실행되었던 사례의 분석에 적용해 봄으로써 이 구성틀의 적용 가능성을 탐색하였다. 사례 분석을 위하여 학교 현장에서 실행된 융복합교육 사례 중 융복합교육의 다양한 접근 방식을 대표할 수 있는 세 가지 사례를 선정하였다. 이러한 사례 분석을 통해 이론적 수준에서 개발된 융복합교육 프로그램 구성틀을 구성하는 요소들의 교육적 의미를 실제적 맥락에서 검토해보고 구성틀이 적용되는 방식을 구체적으로 확인해 봄으로써 구성틀의 적용가능성과 확장 방향을 탐색하였다. 이러한 시도는 학교 현장의 융복합교육에 구체적으로 활용이 가능한 실제적 지침으로 제시될 수 있다.As an effort to develop a framework for helping teachers prepare yungbokhap education programs for their own classrooms, this study conducts an extensive, critical review of literature on issues around how to develop yungbokhap education programs.6) Based on a comprehensive program development model that has evolved from our literature review, we have applied our framework to analyze several exemplary cases of yungbokhap education. Our analysis suggests that the framework is highly useful to draw our analytic attention to a range of elements that constitute the central characteristics of yungbokhap education. This paper also discusses some potential limitations of the framework and calls for future research to both expand and elaborate the framework.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART001782874http://hdl.handle.net/20.500.11754/58069
ISSN
1598-2106
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATION(교육학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE