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한류의 지속가능성과 한류문화콘텐츠의성공과정에 대한 탐색적 고찰: 싸이의 강남스타일 사례

Title
한류의 지속가능성과 한류문화콘텐츠의성공과정에 대한 탐색적 고찰: 싸이의 강남스타일 사례
Other Titles
An Exploratory Study on the Sustainability of Korean Wave and Successful Process of Korean Cultural Wave Contents: A case of PSY`s GangNam Style
Author
정철
Keywords
한류와 문화콘텐츠; 소셜미디어; 크라우드소싱; 소스멀티유즈; Korean wave and cultural contents; Social media; Crowdsourcing; OSMU
Issue Date
2014-09
Publisher
한국관광학회
Citation
관광학연구, 2014, 38(7), P.215-238
Abstract
오늘날 한류는 국가이미지의 위상을 높이고 국가에 대한 충성심을 대·내외적으로 고양시키는 데에 중요한 역할을 하고 있다. 그러나 한류는 드라마와 가요 등의 특정 대중문화 영역으로의 편중과 소수의 한류스타만을 앞세운 스타 마케팅으로 한계를 보여 왔다. 이러한 한류의 창조적이고 흥미로운 콘텐츠의 한계에 대한 우려로 인해, 많은 사람들은 한류의 성장을 위한 지속가능성의 방법을 모색하고 있다. 다시 말해, 현시점에서 싸이의 ‘강남스타일’과 같은 문화콘텐츠의 중요성이 강조되고 있는 것이다. 이와 관련하여, 본 연구는 ‘강남스타일’을 중심으로 문화콘텐츠의 중요성에 대해 고찰하였다. 또한 ‘강남스타일’이 가져온 성공 요인과 OSMU의 콘텐츠 다목적활용에 대한 인과분석을 실시하였다. 분석결과, 강남스타일의 성공요인은 문화적 원천소스의 중요성에 의한 것으로 나타났다. 또한 싸이의 성공은 소셜미디어와 크라우드소싱으로 계기로 점차 확산되었음을 알 수 있었다. 특히, SNS세대에 힘입어 2차 산업으로까지 확산되기 위해서는 문화적 원천소스가 중요하다는 것을 보여주었다.The Korean Wave plays an important role in terms of improving the image, and boosting the loyalty of Tourists to visit the country nowadays. However, it has been suggested that the Korean Wave is a temporary trend, based on star-marketing, an overvaluation of Korean soap operas, and K-POP as a specific pop culture music phenomenon. With concern that the Korean Wave has met its limit in creative and interesting content, many are looking elsewhere for the sustainability of its growth. As such, there is a real need to overemphasize significance of cultural contents such as K-pop icon, Psy‘s ‘GangNam Style’ at this point of time. This study looks into the significance of the cultural contents of the song ‘GangNam Style’. Causality analysis of the song’s success factors and multipurpose application of cultural contents, ‘One Source Multi Use’, are used in analysis. Results show that the successful factors of the song ‘GangNam Style’ were represented by the significance of original source. The research also shows that PSY’s success started with social media and crowdsourcing. Specially, it the importance of original source in order to expand secondary industry, is the strength of the SNS generation.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3265770http://hdl.handle.net/20.500.11754/57254
ISSN
1226-0533
Appears in Collections:
COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > TOURISM(관광학부) > Articles
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