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영화 ˂비브르 사 비˃의 창의적인 사운드 활용

Title
영화 ˂비브르 사 비˃의 창의적인 사운드 활용
Author
이상인
Keywords
고다르; 비브르 사 비; 사운드; 다큐멘터리; 서사극; Godard; sound; documentary; epic theatre
Issue Date
2014-06
Publisher
한국영상학회
Citation
한국영상학회논문집, v. 12, NO 2, Page. 115-128
Abstract
˂비브르 사 비˃는 장 뤽 고다르 감독이 만든 최고의 고전적인 비극이며, 이어지는 영화의 역사에서 실질적으로 많은 영향을 준 작품이다. 이 영화는 한 젊은 여성이 집세를 내기 위해 창녀로 전락하는 삶을 12개의 에피소드를 통해 제시한다. 고다르는 사르트르의 실존주의와 브레히트의 서사극의 영향을 받아 이 영화에서 다큐멘터리와 허구, 사실주의와 연극성, 그리고 회화적인 미장센과 사실적인 사운드의 결합을 시도했다. 본 논문은 ˂비브르 사 비˃의 사운드 구조를 해석하기 위하여 영화의 사운드를 분석한다. 고다르는 사운드의 중요성을 잘 알고 있었고, 이 영화에서 ‘직접 사운드’, 내레이션과 텍스트의 낭독, 침묵의 효과와 주관적인 선택과 같은 다양한 방법을 실험했다. 그는 이 영화에서 고전적인 사운드 이론가와 감독들과는 달리, 발화된 언어를 적극적으로 활용하고, 사운드의 선택과 집중을 통하여 새로운 영화 형식을 제시했다. 필자는 고다르의 창의적인 사운드의 사용과 효과를 체계적으로 구분하기 위하여 다니엘 퍼체론이 영화 사운드의 도상적 기능과 다이제틱 기능 그리고 음악, 언어, 음향 효과를 구별하기 위해 사용한 사운드 분류법을 적용한다. 고다르는 ˂비브르 사 비˃에서 시, 공간적으로 확장된 사운드를 사용하였고, 이는 사운드의 새로운 활용의 가능성을 제시하였다. <Vivre Sa Vie> is Godard’s most classically tragic film, and it is the one that has had the greatest practical influence on the subsequently history of cinema. <Vivre Sa Vie> presents 12 episodes in the life of a young woman who turns to prostitution to pay her rent. Godard was affected by Sartre’s existentialism and Brecht’s epic theater and explored the combination of documentary and fiction and realism and theater, and pictorial mise en scéne and realistic sound in this film. In this paper, I attempt to analyse the sound of this film to interpret the sound structure in <Vivre Sa Vie>. Godard was aware of the power of sound and experimented diverse methods such as ‘direct sound’, narrations, reading a text aloud, silence effect and subjective choice of the sound in <Vivre Sa Vie>. Unlike other classical sound theorists and directors, he privileged spoken language and presented a new cinema language through a specific choice and control of sound. I try to apply Godard’s creative use and effect of sound in <Vivre Sa Vie> for systematical distinction to Daniel Percheron’s sound taxonomy which is the purpose to differentiate between the iconic and diegetic functions of the sound-track, as well as distinguish between music, words, and sound effects. Godard used extended sound in time and space in <Vivre Sa Vie> and presented a new possibility of use of sound.
URI
http://www.earticle.net/Article.aspx?sn=231045http://hdl.handle.net/20.500.11754/55724
ISSN
2092-8157
Appears in Collections:
COLLEGE OF ART AND PHYSICAL EDUCATION[S](예술·체육대학) > ETC
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