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기업의 사회적 책임이 내재자본비용에 미치는 영향

Title
기업의 사회적 책임이 내재자본비용에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Corporate Social Responsibility Activity on Firm Value : A Focus on the Mediated Effect of Information Asymmetric and Cost of Equity
Author
고종권
Keywords
사회적 책임 활동; 내재자본비용; 정보비대칭; Corporate Social Responsibility; implied cost of capital; Information Asymmetry
Issue Date
2012-06
Publisher
한국회계학회(Korean Accounting Association)
Citation
회계저널(Korean Accounting Journal), 2013, 22권,5호, P.159-193, 35P.
Abstract
본 연구는 2000년부터 2009년까지 유가증권 상장기업을 대상으로 우수한 사회적 책임(Corporate Social Responsibility, 이하 CSR) 활동을 수행한 기업과 그렇지 않은 기업의 내재자본비용의 차이를 분석하여 CSR 활동이 내재자본비용에 미치는 영향을 분석하였다. CSR 활동과 정보비대칭간의 관련성을 분석함으로써 CSR 활동이 내재자본비용에 영향을 미칠 수 있는 근거에 대한 증거를 제시하고자 하였다. 분석결과 첫째, CSR 활동이 우수한 기업은 그렇지 않은 기업보다 내재자본비용이 낮은 것으로 나타났다. 이 결과는 CSR 활동을 하는 기업에 대해 투자자들은 위험이 상대적으로 낮은 것으로 인식하여 낮은 위험프리미엄을 요구하고 따라서 내재자본비용이 감소한다는 예측과 일치하는 것이다. 둘째, CSR 활동이 내재자본비용에 미치는 음(-)의 효과는 기업집단 소속 기업보다 기업집단 소속이 아닌 기업에서 더 큰 것으로 나타났다. 이는 기업집단 소속이 아닌 기업이 수행하는 CSR 활동이 투자자들이 요구하는 위험프리미엄을 더 낮추는 역할을 한다는 것을 의미한다. 셋째, CSR 활동 우수 기업이 그렇지 않은 기업보다 정보비대칭이 낮은 것으로 나타났다. CSR 활동이 우수한 기업은 긍정적인 이미지를 부각시키기 위해 기업에 대한 정보를 많이 제공하게 되고 이로 인해 정보비대칭이 감소한 것으로 보인다.This paper examines the effect of corporate social responsibility(CSR) on the cost of equity capital for a large sample of Korean listed firms from 2000 to 2009. In addition, we provide the evidence that corporate social responsibility affects the cost of equity capital by analyzing the relation between corporate social responsibility and information asymmetry. The results are as follows. First, we find that firms with better CSR activity show lower cost of equity capital. This result is consistent with the prediction that investors recognize relatively low firm risk and thereby require lower risk premium for firms with better CSR activity. Second, the negative relationship between CSR and the cost of equity capital is more prominent for firms not affiliated with Korean business group(non-group firms). This result suggest that investors evaluate CSR activity done by the non-group firms more positively and lower requiring risk premium for these firms. Third, firms with better CSR activity show lower information asymmetry.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3072974http://hdl.handle.net/20.500.11754/54897
ISSN
1229-327X; 2508-7207
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF BUSINESS[S](경영전문대학원) > ETC
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