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시간의 네 가지 속성(窮.變.通.久)으로 본 살풀이춤의 구조분석

Title
시간의 네 가지 속성(窮.變.通.久)으로 본 살풀이춤의 구조분석
Author
김운미
Keywords
Dance of salpuri; transformation; circularity; mulgeukpilban; gung; byeon; tong; and gu
Issue Date
2011-11
Publisher
한국무용학회
Citation
한국무용학회지, Vol.11 No.2, 2011, p. 47-60
Abstract
우리 춤의 사상적 근간과 원리체계를 동양적 사상체계 속에서 규명하려는 실험적인 시도는 우리 전통춤 분야에서 우선 적으로 시도해야할 학문적 탐구 작업이라는 명분을 전제로 본 연구는 살풀이춤이라는 예술작품을 형성하는 춤사위들의 상호관련성을 밝힘으로써 살풀이춤의 미적 구조를 밝히는데 그 목적이 있다. 이 일은 넓게 보면살풀이춤의 예술성을 밝히는 일과 통하고, 이러한 예술성을 밝힘으로써 이제까지 다소 막연히 인식해 온 이 춤의본질이 어느 정도 해명될 수 있으리라 믿는다. 살풀이춤의 구조는 대대적 관계이면서 시작도 끝도 없는 순환구조로, 물극필반(物極必反) 즉, ‘사물이 궁극에 이르면 변하고, 변하게 되면 통하고, 통하게 되면 오래하게 된다.’는 지속성으로 이해되는데 이 현상을 본 논문에서는 궁.변.통.구(窮.變.通.久) 4단계에 걸쳐서 설명하고 있다. To determine an artistic value of a work of art is based on recognition of the work as an autonomous structure. it is believed that determining the aesthetic structure of salpuri is linked to determining the artistic values of this kind of dance, which can, to some degree, clarify its essence that has got a faint recognition. Salpuri has a circular structure with extensive relationships and without start or end, which is recognized as continuity with an idea of mulgeukpilban, meaning "transformation may ultimately change, which leads to an understanding, which leads to durability." This phenomenon is described in four stages called gung, byeon, tong, and gu in this study.
URI
http://www.earticle.net/Article.aspx?sn=162891
ISSN
1975-4477
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