993 0

The Verification of the Effect of a Guided Imagery Program on Dance Performance

Title
The Verification of the Effect of a Guided Imagery Program on Dance Performance
Other Titles
무용수행과정에 나타난 지시적 심상프로그램의 효과검증
Author
황규자
Keywords
무용심상훈련; 발레; Imagery training; Image; Factors decrease mistakes; Ballet; Guided Imagery Program; Factors decrease mistakes
Issue Date
2013-04
Publisher
한국무용과학회
Citation
한국무용과학회지, 2013, 30(1), P.55-68(14)
Abstract
심상훈련은 체육 분야에서 매우 중요시 되는 훈련방법 중에 하나이며 그 효과는 이미 여러 측면에서 입증 되어있다. 이러한 심상훈련을 무용분야에 도입한 무용심상훈련(Dance imagery training) 이란 외형적, 신체적 동작 없이 신체적 동작과제를 인지적으로 시연하는 방법으로써 동작을 성공적으로 수행하는 것을 연상해 보는 훈련법이다. 심상을 무용에 적용하여 훈련 되어지는 과정은 무용의 기능적, 심리적 측면에서 매우 중요한 역할을 한다. 일반적으로 발레 개인작품은 평가 상황에서는 긴장하게 되고 본인의 실력을 최대로 발휘하지 못하고 실수하는 경우를 흔히 볼 수 있다. 이러한 사실은 진정한 의미에서 뛰어난 기량을 갖고 있다고 할 수 없을 뿐 아니라 좋은 성적의 결과를 기대하기 어렵다. 따라서 무용수들의 기술적, 심리적 능력을 향상시키기 위해서는 체계적인 심상프로그램을 교육 받아 그 향상에 도움을 받아야 하며, 이로 인해 실제 평가 상황에서 그 효과가 적용되어야 한다. 본 논문은 예술고등학교에서 발레를 전공하는 재학생을 선발하여 지시적 심상프로그램을 통해 무용수행에 있어 연습 및 평가 상황에서 빈번히 발생하는 실수의 요인들을 감소시키고 표현, 테크닉, 심리적으로 자신감 있게 수행하는데 있어서의 그 효과를 검증하고자 하며 결과는 다음과 같다. 첫째, 지시적 심상 프로그램은 개인발레작품 수행에 있어 심리적 요인에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 연기력에 있어서 작품의 캐릭터를 이해하고 감정에 몰입하기가 쉬워졌으며, 훈련전과 비교해 음악에 집중하여 리듬감이 향상되었고 호흡에 여유가 생긴 것으로 나타났다. 셋째, 테크닉이 기능적으로 크게 향상되는 것은 아니지만 완벽하게 수행하는 모습을 상상하며 그것을 실제 수행에 반영하게 되었으며, 자신감이 대부분 향상되었다. 넷째, 지시적 심상 프로그램이 표현력, 테크닉, 심리적 요인에 긍정적 효과가 있으므로 향후 이러한 프로그램에 대한 필요성이 있는 것으로 나타났다.Most of ballet educations for high school students majoring in ballet in Korea are conducted mainly according to the requirements of entrance examinations set by each university, which has become regarded as realistic preparation for university entrance. Therefore, since most of current entrance requirements for ballet major at departments of dance in universities in Korea consist of the evaluation of the performance of an individual ballet piece determined by a student, it seems to be a natural educational process that each student selects and practises a piece repeatedly for a year that suits the student. In general, it is not rare to see a ballerina who performs perfectly in practices becomes nervous and makes mistakes in an individual performance not being able to show full capability under evaluation settings. In such cases, even if a dancer has excellent ability of performance and expressiveness, it cannot be said that the dancer has a great quality in a true sense of the word and good results cannot be expected. Therefore, dancers need to take part in a systematic imagery program to improve their technical and psychological skills and as a result its effect should be applied in actual evaluation settings. The results from effects of a guided imagery program are summarized as follows. First, it was shown that the guided imagery program has the highest impact on psychological factors in the performance of an individual ballet piece. Second, in terms of the acting ability, it was shown that understanding and being immersed in the character of a piece became easier, the rhythmic sense was improved and breathing became more relaxed after the training. Third, although technique was not substantially improved, most of students tried to reflect the imagery of the perfect performance into the actual performance and felt the rise of their self-confidence. Fourth, it appeared that the guided imagery program is needed in the future since such program has positive effects on expressive, technical and psychological factors.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3141088http://hdl.handle.net/20.500.11754/52526
ISSN
1229-7836
Appears in Collections:
COLLEGE OF ART AND PHYSICAL EDUCATION[S](예술·체육대학) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE