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석유제품 전자상거래의 도입 효과 분석

Title
석유제품 전자상거래의 도입 효과 분석
Author
윤원철
Keywords
전자상거래; 경유가격; 이중차분모형; E-Commerce Trading; Diesel Prices; Differences-in-Differences Model; 경제?경영 / Business & Management; 경제각론
Issue Date
2014-09
Publisher
에너지경제연구원 / Korea Energy Economics Institute
Citation
에너지경제연구 / Korean Energy Economic Review. 2014-09 13:27-43
Abstract
본 연구에서는 석유제품 전자상거래의 도입 성과를 정량적으로 평가한다. 특히, 2012년 7월부터 정부가 시행한 각종 인센티브 제도의 실효성을 검증한다. 이를 위해, 전자상거래 도입 혹은 인센티브 실시의 가격인하 및 경쟁파급 효과를 정량적으로 분석한다. 실증분석 결과에 따르면, 경유의 전국 평균 주유소 판매가격에 비해 전자상거래 참여 주유소의 판매가격이 리터당 16~19원 낮은 것으로 추정된다. 또한 대리점 경유 주유소에 비해 직접거래 주유소의 판매가격이 리터당 10원 낮은 것으로 추정된다. 전자상거래 인센티브 실시의 경쟁파급 효과를 추정한 결과, 경유의 전국 평균 주유소 판매가격이 리터당 24원 하락한 것으로 나타난다.This study quantitatively analyzes the effects of spot e-commerce trading for petroleum products. Especially, it tests the effectiveness of various incentives introduced by the government since July 2012. For this purpose, the introduction of spot e-commerce trading or incentives is quantitatively analyzed in terms of price reduction and competition spillover effects. According to the empirical results, the diesel sales prices of gas stations participating to the e-commerce trading are estimated to be lower than national averages by 16 to 19 wons per liter. In addition, the sales prices of gas stations directly participating to e-commerce trading turn out to be lower than those of gas stations indirectly participating to e-commerce trading by 10 wons per liter. In the aspect of the competition spillover effect, the national average prices of diesel are lowered by 24 wons per liter.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE02489614http://hdl.handle.net/20.500.11754/52229
ISSN
1599-7057
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