703 0

우리나라 바흐 수용사

Title
우리나라 바흐 수용사
Other Titles
Bach in Korea
Author
권송택
Keywords
바흐 수용사; 일차문헌; 근대; 연주사; 홍난파; 김관; 계정식; 원전연주; 음악교육; 고음악; Bach reception; primary sources; modern; modernity; performance history; Hong NanPa; Kae JungSki; Kim Kwan; Historically Informed Performance; early music; music education
Issue Date
2012-11
Publisher
한양대학교 음악연구소
Citation
音樂論壇(JOURNAL OF THE SCIENCE AND PRACTICE OF MUSIC), 2012, 28, P.153-177, 25P.
Abstract
이 글은 요한 세바스찬 바흐의 음악이 어떤 방식으로 국내에 들어와 어떤 방식으로 인식되고 이해되었으며 나아가 시간의 흐름에 따라 어떤 변천사를 거쳐 오늘에 이르는지의 등의 문제를 다루고 있다. 이를 위해 일제 치하부터 근대화가 이루어지는 20세기 동안 바흐와 관련된 신문과 잡지 기사, 교향악단 실내악단 개별연주가들의 바흐음악연주사, 그리고 마지막으로 바흐연구에 대한 일차문헌들을 조사하고 정리하였다. 이 글은 우리 시대에 감지되는 복잡한 바흐현상을 모두 설명하지 못한다. 그러나 앞으로 지속적으로 진행되고 확장되어야 하는 바흐연구, 나아가 개별 작곡가의 수용사 연구에 출발점이 될 것이다.This study traces the reception history of Johann Sebastian Bach from the early part of the 20th century Korea, analyzing the primary sources that deal with various types of information about how Bach's music was first introduced, conceived, and performed. Through a close reading of these sources, this study points out that Bach music has been seen to be complex, profound, and elusive, even from the very early stage of its reception. On the one hand, it is telling that the kind of reading is still prevalent. On the other hand, the reading requires further research, calling for more detailed study as to analyze the various shades of meaning that Bach’s music carries today.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE02076303http://hdl.handle.net/20.500.11754/50903
ISSN
1738-1452
Appears in Collections:
COLLEGE OF MUSIC[S](음악대학) > COMPOSITION(작곡과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE