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The Competitiveness and Business Model of Social Enterprise

Title
The Competitiveness and Business Model of Social Enterprise
Other Titles
사회적 기업의 경쟁력과 비즈니스 모델
Author
권수라
Keywords
Social Enterprise; Competitiveness; Business Model; 사회적 기업; 경쟁력; 비즈니스 모델
Issue Date
2013-09
Publisher
한국로고스경영학회
Citation
로고스경영연구, 2013, 11(3), p.1-24
Abstract
Relationship between an enterprise and a society is a valuable topic to study, not only in the aspect of the corporate social responsibility, but also in the value creation of the enterprise. Especially, the competitiveness and business model of social enterprises are very critical factors for creating values. Within this context, the purpose of this paper is to analysis major competitive factors experienced by social enterprises and the key challenges they are facing. Also, this study analyzed as two cases which applied the competitiveness and business model of social enterprise to its business activities. In this research, first, I proposed a new way to look at the relationship between social enterprise business and society that does not treat corporate success and social welfare as a zero-sum game but competitiveness. Secondly, the analysis concluded that Mezzanine I-Pack can be categorized into “Network Social EnterpriseModel”, because of its cooperation between the government and the private sector. Also, the analysis concluded that value proposition, value creation, and value capture are the success factors of the competitiveness and this new business model.기업과 사회의 관계에 관한 연구는 기업의 사회적 책임이라는 측면뿐만 아니라 기업의 가치창출이라는 측면에서도 매우 의미 있는 연구 주제 중의 하나이다. 특히 사회적 기업의 경쟁력과 비즈니스 모델은 사회적 기업의 가치창출이라는 측면에서 볼 때 매우 핵심적인 요인이라고 할 수 있다. 이러한 배경 하에 본 연구의 목적은 실제 사회적 기업 사례를 분석해 봄으로써 사회적 기업들이 갖출 수 있는 경쟁력과 그들이 직면하고 있는 도전과제들을 파악하며 가치를 창출하는 비즈니스 모델을 제시하는 것이다.이러한 연구 목적을 위하여 본 연구에서는 2개의 사회적 기업 사례 : CTL과 Mezzanine I-Pack 분석을 통하여 실질적인 경쟁력 요인과 사회적 기업의 비즈니스 모델을 파악하였다. 본 연구를 통하여 지금까지 기업과 사회의 관계에 있어서 수익과 사회적 복지를 제로섬 게임으로 인식되었던 관점을 경쟁력이라는 통합된 관점으로 보고자 하는 새로운 관점을 제시하고자 하였다. 또한 Mezzanine I-Pack 사례에서 보여주는 사회적 기업의 “협력적 네트워크 모델”을 제시함으로써 향후 사회적 기업의 비즈니스 모델에 있어서 정부와 민간기업의 협력적 네트워크의 중요성을 강조하였으며, 가치제안, 가치창출, 가치 획득의 모델을 통하여 사회적 기업의 경쟁력 요인을 논의하였다.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE02271300http://hdl.handle.net/20.500.11754/50403
ISSN
1598-8813
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF BUSINESS[S](경영전문대학원) > ETC
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