571 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author조민호-
dc.date.accessioned2018-03-22T01:31:18Z-
dc.date.available2018-03-22T01:31:18Z-
dc.date.issued2016-04-
dc.identifier.citation호텔경영학연구, v. 25, NO 2, Page. 125-143en_US
dc.identifier.issn1226-8747-
dc.identifier.urihttp://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE06700728?TotalCount=1&Seq=1&q=%5B%ED%95%AD%EA%B3%B5%EC%82%AC%20%EA%B0%9D%EC%8B%A4%EC%8A%B9%EB%AC%B4%EC%9B%90%20%EC%84%B1%EA%B2%A9%2C%20%EA%B0%90%EC%A0%95%EB%85%B8%EB%8F%99%2C%20%EC%A1%B0%EC%A7%81%EC%8B%9C%EB%AF%BC%ED%96%89%EB%8F%99%EC%97%90%20%EB%8C%80%ED%95%9C%20%EC%97%B0%EA%B5%AC%C2%A7coldb%C2%A72%C2%A751%C2%A73%5D&searchWord=%EC%A0%84%EC%B2%B4%3D%5E%24%ED%95%AD%EA%B3%B5%EC%82%AC%20%EA%B0%9D%EC%8B%A4%EC%8A%B9%EB%AC%B4%EC%9B%90%20%EC%84%B1%EA%B2%A9%2C%20%EA%B0%90%EC%A0%95%EB%85%B8%EB%8F%99%2C%20%EC%A1%B0%EC%A7%81%EC%8B%9C%EB%AF%BC%ED%96%89%EB%8F%99%EC%97%90%20%EB%8C%80%ED%95%9C%20%EC%97%B0%EA%B5%AC%5E*&Multimedia=0&isIdentifyAuthor=0&Collection=0&SearchAll=%ED%95%AD%EA%B3%B5%EC%82%AC%20%EA%B0%9D%EC%8B%A4%EC%8A%B9%EB%AC%B4%EC%9B%90%20%EC%84%B1%EA%B2%A9%2C%20%EA%B0%90%EC%A0%95%EB%85%B8%EB%8F%99%2C%20%EC%A1%B0%EC%A7%81%EC%8B%9C%EB%AF%BC%ED%96%89%EB%8F%99%EC%97%90%20%EB%8C%80%ED%95%9C%20%EC%97%B0%EA%B5%AC&isFullText=0&specificParam=0&SearchMethod=0&Sort=1&SortType=desc&Page=1&PageSize=20-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11754/50255-
dc.description.abstract21세기 서비스 경제화 시대에 항공 기업들은 보다 높은 경영성과를 위하여 다양한 방법으로 고객만족실현에 힘쓰고 있다. 특히 항공사의 중요한 인적자산으로 비행시간 내내 고객과 지속적으로 상호작용하는 객실승무원의 관리를 위하여 국내 항공 기업들은 상향 표준화된 고객응대 매뉴얼을 만들어승무원의 태도를 엄격하게 관리하여 왔고, 객실승무원은 강도 높은 감정노동을 수행하고 있다. 개인의 성격요인은 이러한 감정노동에 영향을 미친다. 한편, 우리나라의 항공 산업은 국내외 저가항공사들의 합류로 경쟁이 더욱 심화되고 있는 가운데 조직의 효율적인 기능을 증진시킬 수 있는 요소로조직시민행동이 주목받고 있다. 따라서 본 연구에서는 항공사 객실승무원의 성격요인이 감정노동에미치는 영향과 감정노동이 조직시민행동에 미치는 영향을 분석하고자 한다. 선행연구들을 통해 구성개념들(성격요인의 외향성, 성실성, 개방성, 신경증, 감정노동의 표면행동, 내면행동, 조직시민행동)을도출하였고, 구성개념 간 관계의 고찰을 통해 연구모형을 구축하였다. 국내항공사의 객실승무원을 대상으로 설문이 이루어졌으며, 총 302부의 자료가 최종 분석 자료로 이용되었다. 다중회귀분석을 이용한 결과 성격요인의 외향성, 성실성, 개방성은 내면행동에 유의한 정(+)영향을 미쳤고, 성실성, 신경증은 표면행동에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 감정노동의 표면행동과 내면행동은 조직시민행동에모두 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 또한, 내면행동은 외향성, 성실성, 개방성과 조직시민행동 사이에서 매개효과를, 표면행동은 성실성과 조직시민행동 사이에서 매개효과를 갖는 것으로 나타났다. 이러한 분석결과를 바탕으로 이론적 기여도와 실무적 기여도를 도출하였다. As the service industry grows, aviation companies are trying to achieve higher customer satisfaction for better business results in a variety of ways. The domestic airlines have particularly managed the attitudes of the cabin crews through the upward standardized customer response manual because the airline cabin crews are important human assets of the airline, and the cabin crews have performed intensive emotional labor. Emotional labor is influenced by personality factors. Meanwhile, the national aviation industry has become competitive due to an increase of low cost carriers. Organizational citizenship behavior attracts attention as an element for promoting the organizational effectiveness in this industrial environment. Therefore, this study aims to analyze the effect of personality factors to emotional labor and the effect of emotional labor to organizational citizenship behavior. Surveys targeting the domestic airline's cabin crews were conducted utilizing a research model from previous studies (personality factors, extroversion, conscientiousness, openness, neuroticism, emotional labor, surface acting, deep acting, organizational citizenship behavior). A total of 302 surveys were used for the data analysis. Results of using multiple regression analysis, extraversion, conscientiousness, openness had a significantly positive influence on deep acting and conscientiousness and neuroticism had a significantly positive influence on surface acting. Both deep acting and surface acting had a significantly positive influence on organizational citizenship behavior. In addition, deep acting had mediating effects between extroversion, conscientiousness, openness and organizational citizenship behavior and surface acting had a mediating effect between conscientiousness and organizational citizenship behavior. Based on these findings, theoretical and managerial contributions were discussed.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국호텔외식관광경영학회en_US
dc.subject성격요인en_US
dc.subject외향성en_US
dc.subject성실성en_US
dc.subject개방성en_US
dc.subject신경증en_US
dc.subject감정노동en_US
dc.subject조직시민행동en_US
dc.subjectPersonality factorsen_US
dc.subjectExtraversionen_US
dc.subjectConscientiousnessen_US
dc.subjectOpennessen_US
dc.subjectNeuroticismen_US
dc.subjectEmotional laboren_US
dc.subjectOrganizational citizenship behavioren_US
dc.title항공사 객실승무원 성격, 감정노동, 조직시민행동에 대한 연구en_US
dc.title.alternativeA Study on the Cabin crew's Personality, Emotional labor, Organizational citizenship behavioren_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no2-
dc.relation.volume25-
dc.relation.page125-143-
dc.relation.journal호텔경영학연구-
dc.contributor.googleauthor진민정-
dc.contributor.googleauthor조민호-
dc.contributor.googleauthorJin, Min-Jung-
dc.contributor.googleauthorCho, Min-Ho-
dc.relation.code2016018583-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S]-
dc.sector.departmentDIVISION OF TOURISM-
dc.identifier.pidchomh-
Appears in Collections:
COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > TOURISM(관광학부) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE