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서바이벌 포맷 프로그램에 침투한 신자유주의 경쟁 담론 : 프로그램의 채택과 제작과정에 대한 생산자심층인터뷰를 중심으로

Title
서바이벌 포맷 프로그램에 침투한 신자유주의 경쟁 담론 : 프로그램의 채택과 제작과정에 대한 생산자심층인터뷰를 중심으로
Other Titles
Neo-liberal Discourses on Competition Permeated in the Survival Format Program : Focusing on an In-depth Interview with the Producers
Author
류웅재
Keywords
신자유주의; 서바이벌 포맷 프로그램; 생산자 연구; 미디어 정치경제학; neo-liberalism; survival format program; production studies; politicaleconomy of media
Issue Date
2012-06
Publisher
KBS 방송문화연구소 / Broadcast Research Institute
Citation
방송 문화 연구(Korean broadcasting system), 2012, 24(1), P.139-165, 27P.
Abstract
이 글은 최근 방송에서 인기를 얻고 있는 서바이벌 포맷 프로그램이 방송사 내부적으로 채택 및 제작되는 과정과 이의 인기 요인 등에 대해 관련 프로그램을 직접 제작한 경험이 있거나 이를 현재 제작하고 있는 현직 예능 PD들과의 심층인터뷰를 바탕으로 분석하였다. 인터뷰 결과 서바이벌 포맷 프로그램의 채택과 제작에 영향을 주는 요인은 크게 세 가지로 이들은 방송사 시청률 요인, 제작 환경, 수용자 요인 등으로 드러났다. 첫 번째, 시청률 요인으로 인해 미국이나 유럽식의 서바이벌 포맷 프로그램보다 오디션형 서바이벌 포맷 프로그램이 더욱 인기를 끄는 이유에서 방송사는 특정 포맷의 프로그램 제작을 더욱 선호하고 있음을 알 수 있었다. 두 번째, 제작 환경과 관련된 요인에서 밝혀진 사실은 짧은 제작 기간과 전국 단위 섭외의 어려움으로 인해 제한된 출연자를 대상으로 극적인 내러티브나 감동적 휴먼 스토리 위주로 구성함을 알 수 있었다. 세 번째, 수용자 요인에서는 많은 이들이 극한적 경쟁의 모습을 부정적으로 느끼는 이유에서 프로그램 내에서 경쟁을 미화하거나 수용자들을 직접평가단으로 참여시켜 이런 부분을 상쇄한다는 점을 지적했다. 이상의 요인들로 인해 서바이벌 포맷 프로그램은 경쟁의 부정적 모습을 조명하기보다 이를 미화하거나 정당화하여 수용자들로 하여금 신자유주의 이데올로기 하의 경쟁 체제를 내면화하는 기제로 작용한다고 주장한다.This study examined the production process of the television survival format program, currently enjoying growing popularity in South Korea. We conducted an in-depth interview with television producers, who have produced (or are currently producing) a survival format program in the major Korean broadcasting stations. We found that there are mainly three factors explaining how survival format programs were adopted and produced in the field of production. They are the rating aspect, the cultural aspect of production, and audience aspect respectively. We argue that the survival format programs have functioned to make the audiences to accept and/or to internalize the competition system under the neo-liberal capitalist society instead of critically interrogating, resisting or acting against the negative impact of the mechanism of competition in contemporary culture and society.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE02261333http://hdl.handle.net/20.500.11754/49945
ISSN
1739-1830
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COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > MEDIA COMMUNICATION(미디어커뮤니케이션학과) > Articles
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