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dc.contributor.author이정숙-
dc.date.accessioned2018-03-21T02:49:30Z-
dc.date.available2018-03-21T02:49:30Z-
dc.date.issued2012-06-
dc.identifier.citation한국아동심리치료학회지, 2012, 7(1), P.75-91, 17P.en_US
dc.identifier.issn1975-9290-
dc.identifier.urihttp://www.newnonmun.com/article=38697-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11754/49939-
dc.description.abstract본 연구는 아동의 친구간 갈등해결전략에 있어서 부모-자녀간 의사소통, 자아탄력성이 어떤 관계가 있는지를 파악함으로써, 아동의 친구간 갈등해결전략에 영향을 미치는 요인을 규명하고자 하였다. 대상자는 서울, 인천 지역의 6학년 아동 557명이었으며, 연구에 사용된 측정도구는 부모-자녀간 의사소통 척도(Barnes & Olson, 1982)와 자아탄력성 척도(Block & Kremen, 1996), 친구간 갈등해결전략 척도(Bae SY, 2000)이다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 여아가 남아보다 어머니와 개방형 의사소통을 많이 하고, 남아가 여아보다 지배 전략을 많이 사용하는 것으로 나타났다. 둘째, 아버지, 어머니와의 개방형 의사소통은 자아탄력성과 정적 상관을, 문제형 의사소통은 자아탄력성과 부적 상관을 나타냈다. 또한 아버지, 어머니와의 개방형 의사소통은 절충 및 협력 전략과 정적 상관을 나타냈고, 자아탄력성은 절충 및 협력, 회피, 지배 전략과 정적 상관을 나타냈다. 셋째, 부모-자녀간 의사소통과 자아탄력성이 친구관계에서의 갈등해결전략에 미치는 상대적 영향력을 살펴본 결과, 절충 및 협력 전략에는 자아탄력성, 아버지 및 어머니와의 개방형 의사소통, 아버지와의 문제형 의사소통이 영향을 미쳤다. 회피 전략에는 자아탄력성, 아버지와의 개방형 의사소통이, 양보 전략에는 아버지와의 문제형 의사소통, 자아탄력성, 아버지와의 개방형 의사소통이 영향을 미쳤다. 지배 전략에는 자아탄력성, 아버지와의 개방형 의사소통, 어머니 및 아버지와의 문제형 의사소통이 영향을 미쳤다. 이러한 결과들을 종합해보면, 자아탄력성과 아버지와의 개방형 의사소통은 친구간 갈등해결전략 하위요인 전체에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 친구간 갈등해결전략에 있어서 자아탄력성이 부모-자녀간 의사소통보다 영향력이 컸으며, 아버지와의 의사소통이 어머니와의 의사소통보다 영향력이 컸다. 따라서 본 연구에서는 아동이 친구간 갈등을 건설적인 방법으로 해결할 수 있도록 자아탄력성을 높일 수 있는 방안을 교육프로그램으로 활용하고, 개방적인 부모-자녀간 의사소통이 이루어질 수 있도록 부모교육을 강화해야 할 필요성이 제기되었다.This study attempts to identify the factors which have an influence on the conflict resolution strategies a child employs with his/her peers by focusing on the relationship between a child’s conflict resolution strategy and parent-child communication as well as ego-resilience. This study analyzed 557 sixth graders from elementary schools in Seoul and Incheon. The scales of measurement used were parent-child communication scale (Barnes & Olson, 1982), ego-resilience scale (Block & Kremen, 1996), and child’s conflict resolution strategies scale (Bae, 2000). The results of this study are as follows; 1) Girls seemed to engage in more open communication with their mothers than boys and the boys were inclined to use dominating strategies more frequently than girls. 2) The result of correlations analysis showed positive correlation between open communication with parents and ego-resilience, and negative correlation between problem communication with parents and ego-resilience. Open communication with parents was positively correlated with compromising-integration strategies while ego-resilience showed positive correlation with compromisingintegration strategies, avoiding strategies, and dominating strategies. 3) The results of multiple regression analysis showed that compromising-integration strategies are influenced by ego-resilience, open communication with parents, and problem communication with fathers. Avoiding strategies are influenced by ego-resilience, and open communication with fathers. Obliging strategies are influenced by problem communication with fathers, ego-resilience, and open communication with fathers. Dominating strategies are influenced by ego-resilience, open communication with fathers, and problem communication with parents. Concluding from these observations, ego-resilience and open communication with fathers seem to be highly correlated with conflict resolution strategies a child could employ. In addition, ego-resilience seems to have more influence on the conflict resolution strategies than parent-child communication. Also, communication with fathers seemed more influential compared to communication with mothers. Therefore, additional attention should be paid to the children in order to allow them opportunities to develop ego-resilience and intensive educational courses should be offered to the parents to encourage open communication with their children.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국아동심리치료학회en_US
dc.subject부모자녀간의사소통유형en_US
dc.subject분노en_US
dc.subject학교생활적응en_US
dc.subjectparent-child communication typeen_US
dc.subjectangeren_US
dc.subjectadaptation of school lifeen_US
dc.title아동이 지각한 부모-자녀간 의사소통 유형 및 분노가 학교생활적응에 미치는 영향en_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no1호-
dc.relation.volume제7권-
dc.relation.page75-91-
dc.relation.journal한국아동심리치료학회지-
dc.contributor.googleauthor박유니-
dc.contributor.googleauthor이정숙-
dc.contributor.googleauthorPark, You-Ni-
dc.contributor.googleauthorLee, Jung-Sook-
dc.relation.code2012232666-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakGRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S]-
dc.identifier.pidljs1994-
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