478 0

의료관광종사자 교육프로그램 설계와 전이 간의 영향관계 분석 - 개인특성과 업무환경의 조절효과를 중심으로 -

Title
의료관광종사자 교육프로그램 설계와 전이 간의 영향관계 분석 - 개인특성과 업무환경의 조절효과를 중심으로 -
Other Titles
An Analysis of the Influential Relationship between Learning Design and Training Transfer among Medical Tourism Employees -Focusing on the Moderating Effects of Trainee Characteristics and Work Environment-
Author
이연택
Keywords
의료관광; 의료관광종사자; 교육훈련 전이; 전이 영향요인; medical tourism; medical tourism employee; training transfer; transfer influencing factors
Issue Date
2012-05
Publisher
한양대학교 관광연구소
Citation
관광연구논총, 2012, 24(2), P.49 - 72
Abstract
본 연구는 의료관광종사자를 대상으로 교육프로그램 설계 요인과 전이 간의 영향관계를 분석하고, 특히 상황요인으로서 학습자의 개인특성과 업무환경의 조절효과를 검증하는데 목적을 두었다. 이를 위해 의료관광종사자의 교육훈련 전이, 교육훈련 전이영향요인, 교육훈련 전이와 영향요인과의 관계 등에 관한 문헌검토가 이루어졌으며, 이를 토대로 하여 교육프로그램 요인-교육훈련 전이 간의 간접효과 모형이 설계되었으며 가설이 설정되었다. 조사대상은 의료관광교육과정 이수자 가운데 현재 의료관광산업에 종사하며 교육 후 3년 이내인 자를 표본으로 하여 최종 135명이 유효표본으로 선정되었다. 분석결과, 교육프로그램 설계 요인과 전이 간의 영향관계는 유의한 것으로 나타났으며, ``교육내용``, ``교육방법``, ``강사능력``의 순으로 영향력이 큰 것으로 분석되었다. 조절효과 분석에서는, 개인특성 요인 중 ``학습기대``가 ``교육내용`` 및 ``교육방법``과 전이의 영향관계에, 업무특성요인 중 ``상사 및 동료의 지원``이 ``교육내용``과 전이 간의 영향관계에 유의한 조절효과가 있는 것으로 나타났다. 이러한 분석결과를 통해, 학습과 전이 간의 영향관계 연구에 서는 간접효과인 학습자 개인특성과 업무환경 등의 조절효과에 대한 검증이 반드시 필요하다는 점을 확인할 수 있었다. 또한, 시사점으로는 의료관광종사자의 학습기대를 반영하는 교육수준별 혹은 전문분야별 교육프로그램 설계와 업무환경 특성이 반영될 수 있도록 하는 근무기관과 교육기관 간의 협력체계 구성이 제시되었다.This study aimed to analyze the influential relationship between learning design and training transfer, especially focusing on the moderating effects of trainee characteristics and work environment. The literature review covered the major relevant concepts, theories and researches such as medical tourism employee`s training transfer and its related models. Based upon the previous researches, an indirect effect model was designed and the hypotheses were established. Data was collected from 135 employees who completed medical tourism learning program within three years, and currently work in the business. The findings of the analysis were three fold. First, the learning design factor has a significant influencing relationship on the training transfer. Second, ``training expectation`` of trainee characteristics factor has a significant moderating effect on the relationship between ``training contents`` and ``training transfer``. Third, ``supervisor and peer support`` of work environment factor also has a significant moderating effect on the relationship between ``training contents`` and ``training transfer``. These results revealed that indirect effects on the influential factors- training transfer relationship must be considered for further studies. For practical implications, the development of diverse training programs according to the expectation of medical tourism employees and the partnership building between medical tourism companies and training organizations were suggested.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE06564175http://hdl.handle.net/20.500.11754/49428
ISSN
1226-8054
Appears in Collections:
COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > TOURISM(관광학부) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE