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보행 실제거리와 인지거리의 차이에 영향을 미치는 보행환경 특성에 관한 연구

Title
보행 실제거리와 인지거리의 차이에 영향을 미치는 보행환경 특성에 관한 연구
Other Titles
What Variables Make the Perceived Walking Distance Shorter than Real Physical Distance?
Author
최창규
Keywords
보행 실제거리; 인지거리; 가로의 활력; 보행환경요인; 강남역 일대; 회귀분석; Physical Distance; Perceived Walking Distance; Activity of Street; Walking Environment Factor; Gangnam Station; Regression; 공학 / Engineering; 위생, 도시, 환경공학
Issue Date
2014-11
Publisher
대한국토·도시계획학회 / Korea Planning Association
Citation
korea Planners Association, 권; 49, 호: 7, 페이지: 97-115
Abstract
최근 보행에 대한 관심이 높아지면서 전국적으로차 없는 거리, 걷고 싶은 거리 등의 보행전용거리가 조성되고, 보도 및 간판정비 등 보행환경개선을위한 가로환경 정비 사업이 시행되고 있으며, 시민들의 관심도 증가하고 있다. 하지만 일부 지자체에서 시행하는 가로환경 정비 사업들은 말 그대로 ‘정비’에 집중하는 경향을 보인다. 깨끗한 거리를조성하는 데에는 성과가 있으나, 보행자들을 어떻게끌어들이고, 활력을 증진시키며, 만족도를 어떻게향상시킬 수 있는지에 대한 체계적인 답을우리는 아직 가지고 있지 못하다. 본 연구는 보행자들이 보행환경 인식 요소들 중에서 어떤 것들이 보행체감거리에 영향을 미치는가에 더욱 집중하고자 한다. 도시계획과 설계의 대상에 더욱 관심을 가짐에 따라서 인구통계학적 특성과 보행특성은 통제변수(control variable)적인 성격을 갖는다.본 연구를 통해 기존 선행연구에서 도출된 보행만족도 및 보행량을 결정짓는 변수들과 함께 보행체감거리에 영향을 미치는 보행환경요인들을 이해함으로써 보행의 질과 양을 증진시킬 수 있는 방안을 강구하는데 기여할 수 있을 것이다. In the same street environment, people perceive different images on both physical and structure of streets. According to the psychology studies, the greater number of elements and the more segments of walking pathway associated with longer perceived distance of pedestrians. Urban planner and designer have argued that human make better estimates of shorter distance from the attractive places. In addition, from the previous psychology studies explained that diversity attribute in urban planning and design will be possible to encourage longer perceived distance. In order to investigate the current relationship between street environment and pedestrian in Seoul, this study examines the determining factors of influences on walking distance ratio (perceived distance per physical distance) of pedestrians surrounding Gangnam station area. The survey method is conducted to pedestrians in and surrounding Gangnam station. This survey was focused mainly on perceived distance, perceived time, purpose, satisfaction, and environment factors of walking for the selected path from origin to destination. Walking environment factors are classified into psychological safety, sidewalk safety, pedestrian environments, sidewalk condition, connectivity, convenience, and diversity of space and attraction. In the findings, the walking environments and attraction space revealed shorter in the perceived distance. However, crosswalks, traffic signals, connectivity, and diversity of space were longer for the perceived distance. Through the results of this research, understanding the factors that affect the perceived distance with walking environmental factors will serve to improve both quality and quantity of walking. Creating street environment for walking will be used as a key development policy in inner Seoul city areas.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE02510563http://hdl.handle.net/20.500.11754/49061
ISSN
1226-7147
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COLLEGE OF ENGINEERING[S](공과대학) > URBAN PLANNING AND ENGINEERING(도시공학과) > Articles
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