451 0

다문화사회 친화적 교육과정 정책의 효과: 민족 언어적 소수자 학생의 수학 흥미 및 성취도를 중심으로

Title
다문화사회 친화적 교육과정 정책의 효과: 민족 언어적 소수자 학생의 수학 흥미 및 성취도를 중심으로
Other Titles
The effect of multicultural education policy on ethno-linguistic minority students’ academic enjoyment and performance: Evidence from TIMSS 2011
Author
차윤경
Keywords
다문화사회; 교육정책; 민족?언어적 소수자 학생; 학업흥미; 성취도
Issue Date
2014-12
Publisher
한국다문화교육학회
Citation
다문화교육연구, 2014, 7(4), P.123-142
Abstract
본 연구는 한 국가의 다문화사회 친화적 교육과정 정책의 제도화가 민족?언어적 소수자 학생에게 실제로 긍정적 영향을 미치는지에 대해 실증적으로 탐색하는 데 그 목적이 있다. 이를 위한 하나의 시도로서 TIMSS 2011의 8학년 수학 자료를 분석하였고, 31개 국가 154,169명의 학생이 분석에 포함되었다. 각 국가 내 위계선형모형과 국가 간 회귀모형을 결합한 본 연구의 분석에 따르면, 다문화사회 친화적 교육과정 정책의 제도화 수준이 높은 국가일수록, 민족·언어적 소수자 학생의 학업흥미 및 성취도가 유의미하게 높은 경향성을 나타냈다. 이러한 결과는 전 세계적인 교육개혁의 흐름에서 그 중요성이 대두되고 있는 다문화사회 친화적 교육과정이 실제로 민족·언어적 소수자 학생의 학교생활에 일정부분 유의미한 긍정적 영향을 미칠 수 있음을 시사한다.This study examines the effect of multicultural curriculum policies on ethno-linguistic minority students’ academic enjoyment and performance. Based on a sample of 154,169 students in 31 countries from the TIMSS 2011 eighth-grade mathematics dataset, a series of within-nation hierarchical linear modeling analyses and subsequent cross-national regression analyses have been conducted. The findings of this study clearly suggest the possibility that the institutionalization of a multicultural curriculum policy in a country may have a positive effect on ethno-linguistic minority students’ engagement in learning in terms of both academic enjoyment and performance.
URI
http://db.koreascholar.com/Article?code=303760http://hdl.handle.net/20.500.11754/48999
ISSN
2005-4963
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATION(교육학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE