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한중 FTA와 국제거래에 대한 과세형평 확보방안

Title
한중 FTA와 국제거래에 대한 과세형평 확보방안
Other Titles
A research on how to improve the equity in taxation on the transactions between Korea and China in the age of free trade agreement - focusing on the issue of preferential and discriminatory taxation on foreign capital -
Author
오윤
Keywords
자유무역협정; 무차별원칙; 형평성; 중립성; 과세; free trade agreement; non-discrimination principle; equity; neutrality; taxation
Issue Date
2014-10
Publisher
한국국제조세협회
Citation
조세학술논집, 2014, 30(3), P.37-70
Abstract
현재 양국간 체결협상이 진행 중인 한중 자유무역협정은 과세상 내국민대우조항을 담을 것으로 보인다. 양자간 자유무역협정 등을 통해 국가간 경제통합의 정도가 심화되는 시대의 흐름을 본다면, 장기적으로 보아 세계 각국은 마치 연방국가내 주단위 정도의 경제적 기능을 수행하는 시대가 올지 모른다. 연구자는 본고에서 자본의 출신지 및 사용지에 무관하게 '과세상 동일대우'하는 것이 갖는 이론상 장점과 그것을 의무화한 국내법 및 조약법상 규정들을 살펴보았다. 사회적 지위 또는 가족적 책무 등 비경제적 요소 때문에 부여하는 조세특례 이외의 조세특례라면 비거주자(또는 외국법인)이라 하더라도 해당 조세특례를 부여하는 것이 바람직할 것이다. 외국법인의 국내사업장은 마치 외국법인의 국내자회사와 다를 바 없는 경제적 기능을 하므로 부과 및 징수절차상 불가피한 예외를 제외하고는 장기적으로 그에 준하는 과세가 되도록 하여야 할 것이다. 대내투자하는 외국자본에 대한 우대과세는 폐지하여야 한다. 대외투자하는 자국자본에 대한 우대과세 또는 차별과세 또한 축소하는 쪽으로 제도를 개선하여야 한다.Currently the governments of Korea and China are negotiating for the conclusion of the free trade agreement between the two countries. The agreement is expected to include the national treatment provision in taxation. Through bilateral free trade agreements the economic integrations between sovereign states are deepening more than ever. Some time in the future we may see an age when the economic function of every nation state is so reduced down to that of an individual state of a federal country in the contemporary world. In this paper the author made research on the theoretical strength of and the tax law provisions in the domestic tax laws and tax treaties in relation to the equal treatment in taxation of capital irrespective of its place of origin or use. A tax benefit, unless it is conferred due to such non-economic reasons as social status or family responsibility of the conferred, should be allowed to non-resident persons as well as to resident persons. A domestic permanent establishment of a foreign corporation should be taxed in the same manner as a foreign invested company because the former exercises the same economic function in the domestic economy as the latter does. Nevertheless, some procedural exceptions in this regard will be inevitable due to differences in legal forms between the two. The preferential taxation on foreign capital invested inbound should be abolished. The preferential or discriminatory taxation of capital invested outbound should be minimized.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE02510509http://hdl.handle.net/20.500.11754/48782
ISSN
1598-477X
Appears in Collections:
SCHOOL OF LAW[S](법학전문대학원) > Hanyang University Law School(법학전문대학원) > Articles
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