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현상학적 공간지각을 통한 전시공간에 대한 연구 -2000년도 이후 인터렉티브 기업홍보관을 중심으로-

Title
현상학적 공간지각을 통한 전시공간에 대한 연구 -2000년도 이후 인터렉티브 기업홍보관을 중심으로-
Other Titles
A Study on the exhibition space through a phenomenological space perception : Company a public relations officer on focused since 2000
Author
남경숙
Keywords
Digital Convergence; Exhibition Space; Phenomenology
Issue Date
2012-12
Publisher
한국디자인지식학회 / Korea Design Knowledge Society
Citation
디자인지식저널, 2012, 24, P.105-114
Abstract
디지털 시대는 점차적으로 기능과 정보가 복잡, 다양해지지만 기술의 향상과 컨버전스의 출현으로 전시공간은 새롭게 변화하고 있다. 사회의 흐름에 따라 전시공간 또한 보는 것에서 끝나는 것이 아니라 사람의 지각을 이용한 전시방법이 늘어나고 있다. 본 연구는 메를로-퐁티의 현상학적 이론 고찰을 통해 현상학적 신체를 통한 공간지각에 대한 개념을 중심으로 연구를 진행하였다. 문헌 고찰 및 웹사이트 자료수집, 선행연구 고찰을 통해 공간지각의 현상학을 이용하여 가장 부합하는 인터렉티브 전시공간의 예시사례를 2000년대 이후 현대 공간을 선정하여 공간 표현 분석과 공간적 특성을 제시하고자 하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 삼성 D'light는 공감각을 이용하여 체험을 경험할 수 있게 하였다. SK T.um에서는 주체가 관람객이 되는 공간으로 계획되었다. KT 올레스퀘어에서는 다양한 움직임들을 통하여 공간지각을 유도하였다. 현대카드 팝업 스토어는 공간 디자인과 동선을 통하여서 사람들의 지각을 자극하였다. 따라서 이렇게 현상학적 접근에 의한 감성 공간의 표현과 특성들을 제시해 봄으로써 신체의 다양한 감각과 지각을 활성화 시킬 수 있는 감성 공간으로의 다양한 접근과 표현에 대한 가능성을 모색해야 한다.Digital Age witnesses the increasingly complex and diverse functions and information. The technological advancements and the emergence of convergence have changed exhibition space anew. With the progress of society, exhibition methods using human perceptions are growing in numbers as seeing is not the end in exhibition space. Analysis has been implemented the concepts of spatial perception through the phenomenological body by reviewing the phenomenological theories of Maurice Merleau Ponty. The investigator selected examples of interactive exhibition space with the greatest fitness in modern space since the 2000s by using the phenomenology of spatial perception through literature study, data collection at websites, and examination of previous studies, trying to propose spatial expression analysis and spatial features. The following is the result of this study. Samsung D'light allowed the audience to experience with synesthesia; SK T.um planned space where the subject became the audience; KT Olleh Square induced spatial perception through various movements; and Hyundai Card Popup Store stimulated people's perceptions through space design and path of action. Therefore, It is required to explore the possibilities of diverse approaches and expressions towards emotional space to activate the various senses and perceptions of the body by proposing the expressions and features of emotional space via a phenomenological approach.
URI
http://www.kci.go.kr/kciportal/landing/article.kci?arti_id=ART001717857http://hdl.handle.net/20.500.11754/48667
ISSN
2092-7045
DOI
10.17246/jkdk.2012..24.011
Appears in Collections:
COLLEGE OF HUMAN ECOLOGY[S](생활과학대학) > INTERIOR ARCHITECTURE DESIGN(실내건축디자인학과) > Articles
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