168 0

대학의 연구문화 낯설게 하기, 그리고 성찰적 대안의 모색

Title
대학의 연구문화 낯설게 하기, 그리고 성찰적 대안의 모색
Other Titles
Defamiliarizing a Research Culture in Korean Universities and Seeking a Self-reflexive Alternative
Author
류웅재
Keywords
논문쓰기; 대학평가; 지식생산; 연구문화; 도구화된 지식; writing for and publishing in scholarly journals; university evaluation; knowledge production; research culture; institutionalized knowledge
Issue Date
2014-03
Publisher
한국언론학회
Citation
커뮤니케이션 이론,v.10,no.1 2014년,pp.4 - 24
Abstract
이 글은 그간 꾸준하게 제기되어온 대학에서의 논문쓰기와 평가제도가 야기하는 다양한 문제들을 포함해 대학의 연구문화를 성찰적으로 논의하는 세 편의 글을 소개하고 있다. 이 글들은 이러한 문제의식과 연관된 소주제들, 가령 평가의 대상이 되는 대학 내 연구자로 살아간다는 것, 또는 그들의 의식과 관행, 공고한 자본주의 시스템 하에서 자유롭기 어려운 학계 내 경쟁의 문제, 인문사회과학 분야에서 영어논문 쓰기와 전공을 불문한 영어강의의 문제, 국내 언론사는 물론 해외 평가기관의 대학평가, 교원채용과 전공편중의 문제 등 상이하지만 연결되어 있는 주제를 비판적인 시각에서 다루고 있다. 이러한 문제의 원인은 대학의 변화된, 그리고 변화하고 있는 환경과 제도화된 연구문화의 풍토에서 찾을 수 있을 것이다. 나아가 이의 근본적 해결을 위해서는 논문쓰기의 기술적 문제를 포괄하면서도 이를 넘어서고 구조화하는 지식 생산의 제도적, 경제적, 문화적 측면에 관한 성찰적인 고민과 깊이 있는 공론의 장이 필요한 시점이다.The purpose of this essay is to introduce a series of critical writings, directly dealing with some pertinent issues, such as imminent problems and challenges that the Korean universities are confronting today including, but not limited to, the institutionalized knowledge production and research culture, the process of writing for and publishing in scholarly journals, university evaluations and competition, globalization, and others. One may argue that the main reason is due to the fast changing environment surrounding the university system in the global context. We need an open and self - reflexive public dialogue in order to change and imagine a different kind of knowledge production system, in institutional, economic, and cultural realms.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE02389124http://hdl.handle.net/20.500.11754/48636
ISSN
1738-7221
Appears in Collections:
COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > MEDIA COMMUNICATION(미디어커뮤니케이션학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE